The State of Fashion 2018:  De tre viktigaste trenderna för modeföretag att ha koll på

Del 2: Kan du erbjuda personifiering, plattformar och mobil shopping?

The State of Fashion 2018

I år handlar allt om personifiering, plattformar och mobil shopping. Foto: Colourbox.

The State of Fashion 2018 är en årlig omfattande rapport som är framtagen av McKinsey & Company and The Business of Fashion (BoF). Rapporten omfattar de tongivande trenderna som kommer att prägla framtidens modebransch. 

Del 2: Konsumentens förändrade beteende

Tidigare har vi summerat den första delen av rapporten The State of Fashion 2018. Då berördes den globala ekonomins effekter på modebranschen. I den här artikeln går vi in på konsumentens förändrade beteende. Varför är det så viktigt med personifiering, plattformar och mobil shopping? Läs vidare för att få svaret.

 

Trenden utmärks av:

  • Uppkopplade konsumenter som har makten
  • Sömlös omnikanalupplevelse under hela shoppingresan
  • Förväntningar på nollfriktion
  • Ökad delning av information, recensioner och åsikter
  • Höga förväntningar på ALLT: bekvämlighet, kvalitet, värderingar, nyheter och pris

 

1. Personifiering: Årets starkaste trend

Det råder ingen tvekan om att personifiering är den hetaste trenden inom retail och mode för 2018. Konsumenternas krav och förväntningar på köpupplevelsen stiger för varje dag. Därför gäller det att vara äkta och personlig. För att lyckas med detta måste man kunna ta tillvara på data för att kunna skapa skräddarsydda rekommendationer, engagera influencers och personifiera köpupplevelsen.

Enligt rapporten kommer vi att se en personifierad köpupplevelse ta form på flera olika sätt under det kommande året – allt ifrån individanpassade produkter till skräddarsydda rekommendationer och storytelling som tilltalar kunden och dess värderingar.

Utvecklingen kan spåras till konsumentens önskan om att uttrycka sig med hjälp av vilka kläder de bär. Här spelar sociala medier en viktig roll, eftersom jakten på likes blir allt hetsigare, här blir "one of a kind" viktigt för att kunna särskilja sig och berätta vad man står för.

Vi kommer att se såväl mindre anpassningar, som gravering och broderier såsom i förväg designade färgkombinationer som gör det möjligt att skapa en personlig touch. Dessutom gäller det också att visa vem man är genom att konsumera från varumärken som överensstämmer med ens värderingar.

 

9 av 10 konsumenter har större förtroende för influencers än annonser.

 

Dagens konsumenter blir alltmer kräsna när det gäller design, vilket speglas i det ökade utbudet av nischade modeföretag och individanpassade produkter. Samtidigt är kunder benägna att testa nya aktörer i jakten på den önskade varan. För att hitta rätt i modedjungeln vänder sig konsumenterna gärna till influencers för inspiration och tips. Det behöver du förhålla dig till som modeföretag. Ett bra samarbete kan boosta din försäljning, men det gäller att välja rätt influencers, annars är risken att ditt varumärke påverkas negativt. 

Tidigare har många modeföretag kämpat med att få rätt på sin kunddata. Under 2018 kommer vi att se data användas i större utsträckning än någonsin. Nu accelererar verksamheterna och gör stora framsteg när det kommer till digitalisering, data analytics, massanpassad produktion och att skapa förutsättningar för storskalig personifiering.

2. Plattformar och samarbeten– En tidsfråga 

Plattformar som Amazon och Alibaba spelar en allt större roll på den internationella modemarknaden. Denna typen av aktörer har nått stora framgångar på flera marknader tack vare ett brett utbud, marknadsföring baserad på rätt insikter, sömlös logistik, bättre kundservice samt ökad relevans och bekvämlighet. Därför är det inte frågan OM modeföretag bör samarbeta med plattformar, utan snarare NÄR de ska göra det.

 

I år väntas Amazon springa om Macy´s som den största retailern inom mode i USA.

 

För att möta konsumenternas efterfrågan ser vi att modeföretag som Zalando och Amazon arbetar med private labels, dvs. egna varumärken som enklelt kan anpassas efter hur marknadens efterfrågan ser ut. Vi kommer också att se att verksamheter allierar sig med andra aktörer för att nå ut till premiumsegmentet.

JD.com har exempelvis lanserat Toplife som erbjuder lyxvaror med premiumleverans. Ett annat exempel är Tmall som har samarbetat med New York Fashion Week för att stärka sitt varumärke. Vid lanseringen satte man upp en "Luxury Pavillion" med premiumvarumärken som Burberry, Hugo Boss och Maserati. Under eventet livestreamades också modevisningar för att stärka den exklusiva känslan.

Trots de oändliga möjligheterna till samarbeten och allianser är många modeföretag skeptiska, eftersom det innebär att de förlorar kontrollen över intrycket av varumärket och presentationen av produkterna. Det medför också att verksamheterna måste dela med sig av sin kunddata, vilket betyder att plattformarna får insikt i data som rör försäljning, insikter om kunderna och private label.

Men enligt rapporten väger fördelarna tyngre än nackdelarna. Plattformar som Amazon växer och tar allt större marknadsandelar. Därför är det en större risk att avstå från samarbete än att finnas på plattformarna och utnyttja de nya möjligheterna att nå ut.

3. Mobilen tar över

Allt fler konsumenter föredrar att shoppa från mobilen och det har länge varit en mer populär plattform än datorn. Och med allt smidigare betallösningar är det inte svårt att förstå att antalet transaktioner spås öka under 2018.

Med hjälp av mobilen hanterar kunden hela inköpet: från research till kassa. Mobila betalningar växer och rapporten visar att både transaktioner via appar. webbläsare, mobila plånböcker och betalning via mobiler i butik ökar.

Bekvämligheten har lett till att 50 procent av konsumenter i Japan och Sydkorea använder mobilen för shopping. På Alibabas hemmamarknad Kina är siffran hela 80 procent. Det är alltså ett smart drag att snegla på vad som händer inom modebranschen i Asien.

 

Hälften av alla millennials tillbringar mer än tre timmar per dag med sina mobila enheter.

 

I Europa och USA går utvecklingen desto långsammare, på dessa marknader handlar endast 15 procent från mobila enheter. Men mobila transaktioner väntas öka även i Europa och USA. Det beror på att fler och fler modeföretag accepterar appar som t.ex. Apple Pay.

Många modeföretag kämpar med att knyta ihop den digitala och fysiska handeln. Har kan mobilen fungera som ett verktyg. Genom att exempelvis använda RFID-scanners är det möjligt att implementera automatiserad utcheckning och självutchecking. Du har säker hört talats om Amazon Go som erbjuder en köpupplevelse helt utan kassa.

En annan intressant säljkanal är sociala medier, där det börjar dyka upp allt fler funktioner för shopping. Pinterest har t.ex. skapat en "köpknapp" som är integrerad och som låter konsumenten genomföra sitt köp utan att lämna plattformen.

Fler och fler konsumenter föredrar mobil shopping. Därför kommer vi att se modeföretag och retailers som kommer att satsa på en stark närvaro i denna kanalen. För att lyckas gäller det vara strategisk i valet av lösningar. Det är dessutom viktigt att fokusera på hur, när och var de kommer att användas. Är din verksamhet rustad för att möta den nya verkligheten? 

Missa inte nästa del, som blir den sista i serien. Då berättar vi allt du behöver veta om trender såsom artificiell intelligens och hållbarhet.