Smart City –Bosch sätter en röststyrd assistent bakom ratten

Röststyrd assistent Bosch

"Casey", "Linda" eller "Michael"? Bilens förare bestämmer själv namnet på den röststyrda assistenten från Bosch.

Bosch sätter stopp för knappkaoset i bilen. Vi gör den röststyrda assistenten till en passagerare. Det säger Dirk Hoheisel från Robert Bosch GmbHs ledning.

Röststyrning som Alexa, Siri, Google, Cortana och Bixby har redan tagit över det smarta hemmet genom att kontrollera belysning och dammsugare – nu sätter Bosch en röststyrd assistent bakom ratten. 

Den nyutvecklade tekniken hjälper förare att koncentrera sig på det viktigaste. När du kommer in i en modern bil kan du ibland känna dig som en pilot - knappar, skärmar, en oöverskådlig meny med tusentals undermenyer.

Bosch sätter stopp för knappkaoset i bilen.

- Vi gör talassistenten till en passagerare, säger Dirk Hoheisel från Robert Bosch GmbHs ledning i ett pressmeddelande.

Assistenten, med namnet "Casey"gör det säkrare och bekvämare att köra bil.

Enligt en studie från Allianz Center for Technology, blir tyska förare ofta distraherade, till exempel när de använder navigationssystemet, ställer in luftkonditionering eller tar emot ett telefonsamtal. Denna typen av störningsmoment är några av de främsta orsakerna till trafikolyckor.

Reagerar på varje ord - även offline

Tidigare röststyrningsfunktioner var otillräckliga. De var ofta strukturerade som menyer med möjliga val.

Föraren måste själv lära sig strukturen och avläsa lämpliga kommandon från skärmen, något som är distraherande. Säg vad du vill och hur du vill - Bosch sätter en röststyrd assistent i bilen som förstår föraren som en människa, säger Hoheisel. Assistenten reagerar inte på strikta kommandon. Casey förstår naturliga meningsuppbyggnader och kan till och med avläsa betoningar och dialekter och i mer än 30 länder runt om i världen.

Engelska är inte bara engelska för språktalangen Casey som talar med brittisk, amerikansk, nyazeeländsk eller australiensisk dialekt.

Mer än ett decennium av arbete har investerats i utvecklingen av röststyrning. Casey kan mer än sina välkända konkurrenter. Den tänker och lär sig.

Om föraren exempelvis vill ringa "Paul" kontrollerar systemet automatiskt kontakterna och tar hänsyn till förarens aktuella placering, tidpunkt och situation innan systemet svarar. På väg till kontoret betyder "Paul" förmodligen en kollega på jobbet, medan samma namn på kvällen kan vara förarens bästa vän.

För att vara säker ställer Casey en fråga: Jag har hittat fem kontakter som heter Paul. Vill du ringa Paul Stevenson? Sammanhangets inverkan är det första steget mot artificiell intelligens. En annan teknisk förfining är att föraren exempelvis kan ange destinationsadresser i Frankrike på franska, utan att ändra inställningarna manuellt.

Exempel: "Navigera till Champ de Mars, Cinq Avenue Anatole Paris." Casey förstår automatiskt destinationen och beräknar vägen till Eiffeltornet. Dessutom kan Boschassistenten hantera detta helt utan extern dataanslutning. Infotainment-systemet i bilen tar hand om beräkningen utan att skicka data till molnet. Casey är också med bilföraren i tunnlar, långt ifrån områden med bra mobiltäckning eller i andra länder om smartphonen är offline.

Reagerar på alla namn

Samtalet i bilen blir ännu mer personligt om föraren ger assistenten ett namn efter eget val. Tiden då röststyrningen bara svarade på namnet som tillverkaren gav är över. Oavsett om den heter "Casey", "Michael" eller "Linda" så förstår den röststyrda assistenten, som talar 30 olika språk med totalt 44 kvinnliga och 9 manliga röster. Föraren aktiverar assistenten genom att säga "Hej Casey" eller använder det nya namnet som han/hon har valt.

Föraren inleder varje ny dialog genom att helt enkelt tala direkt till assistenten och behöver inte längre vänta på ett pip innan han/hon börjar prata. Boschs språkliga talang är flerspråkig och kräver ingen extern dataanslutning för support.

Här kan du se en film om den röststyrda assistenten