Rapport från NRF: Nu blir innovativa trender verklighet inom retail

Ta del av höjdpunkterna från NRF Retail´s Big Show 2018.

NRF 2018

NRF 2018: I år blir innovativa retailtrender verklighet. Foto: EG.

NRF Retail´s Big Show är världens största retailmässa som hålls varje år i New York. Här presenteras de viktigaste och mest tongivande trenderna som kommer att påverka detaljhandeln under det kommande året. 

Edward Bjurström, Director Retail & Distribution på EG, var på plats i New York för att trendspana. Hade du inte möjlighet att delta? I den här artikeln får du ta del av de viktigaste trenderna och höjdpunkterna från mässan.

2018 - Året då innovativa retailtrender rullas ut i verkligheten

Under förra årets mässa presenterades nya trender som Artificiell Intelligens och Virtual Reality. Tonen var då visionär och det var mycket få detaljhandlare som faktiskt hade implementerat teknikerna i praktiken. Nu har marknaden mognat och i år handlade NRF Retail´s Big Show om att gå från tanke till test.

- I år presenterades få nya trender på mässan. Istället ser vi en hög grad av mognad som har skett sedan förra året. Chatbots och vädertjänster var heta trender på mässan under förra året, men nu används de i verkligheten. De stora kedjorna rullar ut och tar tillvara på möjligheterna med ny teknik, säger Edward Bjurström, Director Retail & Distribution på EG.

- Förra året pratade man också mycket om molnet, nu är det en självklarhet. Det är skarpt läge och lösningarna testas i praktiken. Man måste våga prova sig fram och ta kalkylerade risker. Det finns inget facit, tillägger Edward Bjurström

Chatbots gör entré

Det har varit ett stort fokus på chatbots under de senaste åren. Och med all rätt. När konkurrensen inom detaljhandeln hårdnar gäller det att kunna erbjuda samma höga servicenivå på nätet som i butik. Då kan en virtuell shoppingassistent vara en bra väg framåt.

- Under mässan presenterades praktiska exempel på implementering av innovativ teknik. 1800-flowers.com använder t.ex. en chatbot från IBM som hjälper kunder att beställa blommor. Istället för att lägga tid på att leta igenom sidan så skriver man till chatboten som ger träffsäkra förslag, säger Edward Bjurström.

Big data i praktiken

Under NRF Retail´s Big Show 2018 var det tydligt att Big Data håller på att bli stort inom detaljhandeln. En intressant tjänst är IBM MetroPulse som gör det möjligt att förutsäga lokal efterfrågan, gata för gata. Genom att kombinera mobildata och positioneringsdata med statiska data kan du styra sortimentet och på så sätt ligga steget före konsumenternas behov.

- Strukturerad data har man haft koll på i många år, men om det är möjligt att utgå ifrån en viss demografi blir det ännu starkare. Du har övertaget om din verksamhet har koll på vad kunderna jobbar med, var de bor samt vad de har för köpkraft och personlighet. Denna data kan också anpassas utifrån konkurrenter och väder, berättar Edward Bjurström.

Personal + device = sant

Kraven och förväntningarna på köpupplevelsen stiger hela tiden. Med konkurrensen från globala aktörer måste det därför bli mer intressant att tillbringa tid i fysiska butiker. Nikes concept store i Soho har t.ex. ytor på första våningsplanet där kunderna kan designa sina skor. Century 21 erbjuder låsta stationer där man kan ladda sin telefon och Verizon lockar besökarna med en viloplats. Allt för att kunden ska stanna längre.

För att skapa en stark köpupplevelse behöver man inte bara skapa intressanta butiksmiljöer, du måste även stärka butikspersonalen genom att utrusta dem med rätt verktyg. För att lyckas gäller det att de anställda enkelt har tillgång till information om t.ex. uppdaterade lagersaldon. Annars hamnar de i direkt underläge mot kunden som har möjlighet att ta fram detta med hjälp av sin smartphone.

- Det är viktigt att butikspersonal har all relevant information nära till hands. En amerikansk retailer som är riktigt duktig på detta är Target. Vi besökte en av deras butiker i New York och möttes av anställda som hade både butiksadministration och produktinformation i fickan. Dessa mobila enheter kommer även att användas som kassor inom en överskådlig framtid. Dessutom hade Target självutcheckning som alternativ till de traditionella kassorna, berättar Edward Bjurström.

Så kommer du igång – Från tanke till test:

  • Skapa en strategi för det framtida kundmötet och fastställ vad konsumenten ska uppleva när man är eller blir kund.
  • Identifiera luckorna i den tekniska plattformen och arbeta stegvis för att stänga dem.
  • Våga testa dig fram och var inte rädd för att misslyckas, det finns inget facit ännu.  

Vilka trender kommer vi att se i Skandinavien?

De flesta retailtrender från USA kommer förr eller senare till övriga världen. Men hur ser det egentligen ut för Skandinavien? Och vilka är de lägst hängande frukterna?

- Jag tror att chatbots kommer att ligga nära till hands att implementera, eftersom det är en central tjänst. Även självutcheckning och assisterad självutcheckning  borde gå att lösa på kortare sikt. Att rulla ut mobila POS-kassor kräver däremot implementering i butiker, vilket gör att trenden med mobila devices lär dröja längre. Tjänster som MetroPulse finns ännu inte i Skandinavien och den typen av dataarbete kräver en modern plattform, vilket det gör att många detaljhandlare avvaktar, säger Edward Bjurström.

- Det finns också en problematik med masterdata, man måste ha ordning på detta för att komma igång. Det gäller att ha koll på priser, produkter, saldon och kategoriseringar etc. En annan utmaning är att få all data att uppdateras i realtid. Det är inte längre hållbart med nattkörningar. Din data måste vara uppdaterad och tillgänglig för alla kanaler, avslutar Edward Bjurström.

Läs mer om NRF Retail´s Big Show: https://nrfbigshow.nrf.com/

Fakta: Detta är NRF Retail´s Big Show

NRF Retail´s Big Show är världens största mässa inom detaljhandeln som ordnas av National Retail Federation. I år samlades 34 500 deltagare från 107 länder i New York för att ta del av de senaste trenderna inom branschen. Mässan ger möjlighet att nätverka, ta del av inspirerande seminarier och besöka innovativa utställare.