Microsoft: Så gör du verklighet av trenderna från NRF Retail´s Big Show

Linda Pimmeshofer från Microsoft kommenterar NRF Retail´s Big Show 2018.

NRF Retail´s Big Show

Allt du behöver veta om NRF Retail´s Big Show. Foto: Colourbox.

NRF Retail´s Big Show 2018 är världens största retailmässa. Under konferensen presenterades de viktigaste trenderna inom detaljhandeln för det kommande året. Linda Pimmeshofer, Director Business Development på Microsoft var på plats i New York. I den här artikeln berättar hon hur detaljhandlare bör tänka för att göra verklighet av de innovativa trenderna.

NRF Retail´s Big Show 2018: Från trend till verklighet

Om förra årets mässa handlade om nya trender så låg fokus nu på att gå från trend till verklighet. Tekniken är en möjliggörare som blir en del av affärsprocesserna och varumärkesbyggandet. I den här artikeln berättar Linda Pimmeshofer, Director Business Development på Microsoft, om vad som krävs för att gå från trend till verklighet.

- I år såg vi att företag ställde ut kundlösningar istället för teknik. Det är en stor skillnad mot förra årets mässa. Det var också ett stort fokus på att använda artificiell intelligens (AI) i allt från beslutsprocesser till kundkommunikation. AI genomsyrar allt, inleder Linda Pimmeshofer, Director Business Development på Microsoft.

Förbättrad kundupplevelse och optimerade processer

Trender som artificiell intelligens gör det möjligt att förbättra kundupplevelsen genom att arbeta kundcentrerat och fokusera på digitala upplevelser.

- Köpupplevelsen blir det som skiljer varumärken åt i framtiden. Därför är det avgörande att lyckas med personifiering och bekvämlighet, säger Linda Pimmeshofer.

Implementering av ny teknik gör det även möjligt att optimera sina processer. Det handlar om att skapa smartare processer, designa de kläder som kunderna vill ha, att kunna spåra produktionen och erbjuda snabb logistik.

Genom att ha koll på kunderna med hjälp av sökhistorik och sociala medier kan du undvika out of stock. Det är också lättare att öppna rätt butik på rätt plats och se till att rätt vara finns tillgänglig vid rätt tidpunkt.

- Mitt råd är att se sina butiker som en kanal för att bygga varumärket med en riktigt bra kundupplevelse, säger Linda Pimmeshofer.

Hjälp dina kunder, stötta din personal

När det når den fysiska butiken skapas bra möjligheter för detaljhandlare att ge makten till kunden i butik. Att man som kund kan få produktinformation, instruktioner eller recensioner även i butik. Något som annars hör e-commerce till. Att man i sin kundapp själv kan checka ut, beställa hem och tom hantera returer är något både retailers och vi kunder drömmer om.

- Genom att utrusta personalen med åtkomst till produktinformation, kundinformation och mobila kassor kan man skapa den kundservice som framtidens kunder kräver, säger Linda Pimmeshofer.

Detaljhandlarna som ligger i digital framkant

Det finns många bra exempel på innovativa retailers. Och som skandinavisk detaljhandlare är det smart att titta på hur stora internationella verksamheter arbetar.

- Det finns stora möjligheter att använda ny teknik inom detaljhandeln. Vi konsumenter besöker butiker för att få veta mer om produkterna. Coop och Macy´s är t.ex. duktiga på att distribuera information via skärmar "just in time" i butik. När det kommer till omnikanal är Alibaba i en klass för sig, de har tom skrotat begreppet och ser det som självklarhet att finnas överallt, säger Linda Pimmeshofer.

- Artificiell intelligens och automatisering blir mer och mer vanligt. Här ligger Netflix långt framme i utvecklingen. Streamingtjänsten nöjer sig inte med att köpa in serier baserat på kundernas beteende, utan skapar egna, mer träffsäkra produktioner som skapar särskillnad. Denna utveckling har ännu inte nått modebranschen. Det blir intressant när den första AI-designern gör entré på riktigt, säger Linda Pimmeshofer.

Organisationen och lösningarna som krävs

Teknikens möjligheter är närmast oändliga, men för att kunna implementera den i praktiken krävs agilitet och analyskapacitet som en molnplattform ger. Man behöver koppla ihop delarna för att kunna ta vara på feedback-loopen och bli en smartare retailer.

Butik och e-handel måste ses som delar i en och samma kundresa där andra kanaler som kundapp och sociala medier också har sin del. Sedan måste affärsprocesserna ha åtkomst till den kunskap man samlar in från den digitala kundupplevelsen. Det är då man vet var man kan öppna butiker, hur de ska se ut och vilket sortiment de bör ha. Inköp får bra input kring trender och kan beställa rätt mängd av rätt produkter och så vidare.

- Men viktigast av allt som jag ser det är att få till ett modernt och värdeskapande lojalitetsprogram för att skapa grunden som gör det möjligt att approchera sina kunder på ett mer relevant och personligt sätt. För att lyckas gäller det att ha både rätt organisation och plattform, säger Linda Pimmeshofer.

- Med modern och modualiserad teknik behöver man inte byta ut all legacy på en gång. Man behöver heller inte göra en förstudie på två år, eftersom den snabbt blir inaktuell. Mitt tips är att våga sätta igång och utgå från den kapabilitet man som varumärke tycker är viktigast. Personligen gillar jag affärsvärde framför teknik och arbetsprincipen "fail fast", tillägger Linda Pimmeshofer.

Hon menar också att detaljhandlare ofta organiserar sig fel. Initiativ drivs kanske för långt ner i verksamheten eller så har man för många olika ägare. Istället bör den högsta ledningen ta ledartröjan i digitaliseringen.

- Utgå istället ifrån visionen. I den digitala världen gäller det att besluta "vad ska vi vara", och; "vilka kunder ska vi ha", "vilka har vi och hur digitala är de"? Hur kan vi stötta dessa på bästa sätt och finns det nya tjänster som kunderna skulle tycka om?” Slutligen kommer beslutet: "vilken teknik ska vi ha"? De som misslyckas med digitalisering börjar ofta med tekniken, dvs. i fel ände. När verksamheten ska sälja in projekt till ledningen går det därför alldeles för långsamt då man har missat själva affärsvärdet, säger Linda Pimmeshofer.

- Börja i liten skala, var inte rädd för att göra fel, ha kunden i centrum, skippa långdragna förstudier och tänk värdeskapande framför it, sammanfattar Linda Pimmeshofer.

Läs mer om NRF Retail´s Big Show: https://nrfbigshow.nrf.com/

Ta del av vår tidigare artikel om mässan: https://transformationtools.se/articles/2018/rapport-fran-nrf-nu-blir-innovativa-trender-verklighet-inom-retail/

 

3 retailers att inspireras av på hemmaplan:

  • Zara är riktigt duktiga på teknik och har nu implementerat RFID i samtliga butiker.

  • Dagmar har skapat en bra kundapp med ett community där man har en nära dialog med kunderna.

  • Claes Ohlson har inlett ett samarbete med MatHem för att komma närmare kunden och nå ut i nya kanaler.

 

Fakta: Detta är NRF Retail´s Big Show

NRF Retail´s Big Show är världens största mässa inom detaljhandeln som ordnas av National Retail Federation. I år samlades 34 500 deltagare från 107 länder i New York för att ta del av de senaste trenderna inom branschen. Mässan ger möjlighet att nätverka, ta del av inspirerande seminarier och besöka innovativa utställare.