Digital marknadsföring: De 5 främsta utmaningarna och hur du löser dem

Mikkel Kruse2

Med digital marknadsföring är det både billigare och enklare att nå kunden. Men tyvärr finns det ingen universell handbok om digital marknadsföring. I den sista av Mikkel Kruses tre artiklar om ämnet kan du läsa om EG:s erfarenheter av digital marknadsföring. Du får också ta del av de utmaningar som du kan komma att möta längs med vägen. 

Digital marknadsföring är ett måste i en värld där kundbeteendet har förändrats från grunden under de senaste åren. Både offentliga och privata it-köpare har mindre tid för fysiska möten och föredrar att göra research i lugn och ro på en tidpunkt de har valt innan de överväger vem som blir den konkreta leverantören av deras nästa inköp. Detta gäller både it-lösningar och cyklar. Om du vill vara digital i en digital tidsålder finns det inget annat alternativ än att arbeta digitalt med sin marknadsföring.

 

Samtidigt har digital marknadsföring den stora fördelen mot traditionell marknadsföring att det sänker kostnaderna - om du väljer rätt strategier och rätt verktyg.

 

I mitt blogginlägg "Digital marknadsföring är en nödvändighet" har jag argumenterat för varför digital marknadsföring är en bra idé och i inlägget "Så lyckas du med digital marknadsföring" beskriver jag hur man genomför arbetet med digital marknadsföring inom organisationen. Här ger jag också min syn på hur man konkret går tillväga. 

 

Det börjar med verktygen

Det är A och O att välja de verktyg och kanaler som matchar kundernas beteende, deras temperament och kultur. Med andra ord behöver digital marknadsföring inte vara rocket science eller innebära miljoninvesteringar.

 

För mig är det absolut grundläggande att ha kunden i fokus, även om det börjar bli ett uttjatat påstående. Ändå är det utgångspunkten för den digitala transformationen, eftersom begreppet digital marknadsföring bara är ett tema som täcker in alla möjligheter som du har för att kommunicera i en digital omvärld. 

 

Digital marknadsföring består därför av många saker och du har en överväldigande stor palett av möjligheter som du enkelt kan ta i bruk för att upprätta en digital dialog med dina kunder - från din egen hemsida, vanliga betalmedier och sociala kanaler som Facebook och LinkedIn. Det kan t.ex. handla om innehåll i form av artiklar, videor och whitepapers som du kan ge kunderna möjlighet att ladda ner. 

 

Vi på EG valde en enkel strategi baserad på en plattform som består av fyra innehållswebbplatser och tre sidor i Danmark, Norge och Sverige som understöttas av YouTube, Facebook och LinkedIn.

 

Längs med resan, som i princip aldrig tar slut, har vi skaffat oss ett antal erfarenheter baserat på de utmaningar som vi stött på. Här är fem av de främsta utmaningarna och vad vi gjorde för att lösa dem.

 

Utmaning 1: Du måste välja bort saker 

När vi skulle definiera plattformar stod det klart att den första utmaningen när man går från en analog till en digital marknadsstrategi är att välja bort saker. Vi valde därför att lägga tid på att analysera var våra kunder föredrar att få sin information och sedan ta fram en strategi med få men välkända och effektiva kanaler och verktyg.

 

Utmaning 2: Du måste ha tålamod

För mig handlar den andra utmaningen om att digital marknadsföring är flyktigt och mycket mer agilt. Därför måste du vara både modig och ha tålamod. Det betyder att du behöver ha modet att börja använda ett verktyg och tålamod att se om det har önskad effekt. När du börjar lägga pengar på LinkedIn och Facebook måste du tillåta dig att experimentera, mäta effekten och justera innan du helt avvisar lösningen.

 

Utmaning 3: Du måste kunna säga nej

När du har kommit igång med processen måste du också vara redo att acceptera den tredje stora utmaningen: alla välmenande konsulter och byråer som levererar lösningar som svar på alla dina utmaningar. Sedan vi började med digital marknadsföring har jag fått telefonsamtal, e-mails och LinkedIn-meddelanden från välmenande personer varje vecka med den perfekta lösningen på vår önskan om en kunskapsbaserad dialog med våra kunder. Erfarenhet - även dyrköpt sådan- har övertygat mig om att även om alla kommer med bra förslag så finns det inget mirakelrecept för hur man använder digital marknadsföring. Kom därför ihåg syftet och strategin. Bli inspirerad av byråerna, men håll hårt i pengarna. Ofta är det traditionell marknadsföring i ny förpackning. Om du inte är uppmärksam är risken stor att det blir kostsamt och att effekten uteblir. 

 

Utmaning 4: Du måste kunna byta kurs

Den fjärde utmaningen är paradoxalt att du alltid ska vara redo att ändra din digitala strategi. Även om du har hittat din egen metod så kan den plötsligt falla platt. Det kan bero på förändringar i de valda plattformarna eller i användarmönstret. Nyligen tillkännagav Facebook till exempel att man ändrat sin algoritm så att användarna ser fler inlägg från sina vänner än annonsörer i sina flöden.

 

På samma sätt kan användarna också ändra beteende utan att från om lov. Facebook är ett bra exempel på grund av det avslappnade förhållningssättet till användarnas data, vilket har kostat mediet många användare. Se till att du inte fastnar i din digitala strategi, du vet aldrig när du måste ändra den på grund av externa orsaker.

 

Utmaning 5: Du måste se upp med digitala flugor 

Sist men inte minst måste du se upp med de digitala flugorna. Förra året var Virtual Reality, Snapchat och YouTubers på tapeten. Frågan är hur viktiga dessa fenomenen är idag.

 

Mitt sista råd är att se upp med att lägga all energi på digitala flugor och om du experimenterar måste du vara redo att klippa navelsträngen snabbt och övergå till andra medier för att undvika samma öde som t.ex. Google+ och Myspace.

 

Med det sagt: Digital marknadsföring är här för att stanna. Digitalisering sänker kostnader och ökar successraten. Gör dig redo att uppnå in din digitala potential nu. 

 

Läs även de andra två artiklarna i serien: 

 

Digital marknadsföring är en nödvändighet 

 

Så lyckas du med digital marknadsföring

 

Hämta kostnadsfritt whitepaper:

 

Uppnå din digitala potential