Big Data och digital infrastruktur: Demokratisk och människocentrerad?

Big Data digital infrastruktur

Big Data och den digitala infrastrukturen har utan tvekan betydelse för framtidens samhälle. Men i vilken riktning går trenden?

Big tech-kritikern Andrew Keen har rest runt i världen för att hitta lösningar som kan omvandla den digitala infrastrukturen till att bli demokratisk och människocentrerad. Läs om hans nya bok där han förklarar varför danska Margrethe Vestager kan göra stor skillnad.

Big Data: Framtidens demokratiska digitala infrastruktur finns varken i USA, där Big Data-monopol förekommer, eller i Kina, där den stora datadiktaturen har makten. Den Silicon Valley-baserade författaren och techkritikern Andrew Keen som skrivit boken How To Fix The Future. Han tror att svaret finns i Europa.

Författaren har bland annat besökt Estland, Singpore, Berlin, Bryssel och USA för att hitta alternativ till big tech’s "övervakningskapitalism".

Enligt Andrew Keen har den estniska regeringen utvecklat ett ID-system och en plattform som är motsatsen till Orwells big brother. Han menar att för de som har makten i Estland garanterar transparens för medborgarna:

I Estland har medborgarna transparens kring vad regeringen kan se och göra. Och även om regeringen kan ta del av  människors data så måste man informera medborgarna när det sker, skriver han.

 

Inget kan ske i hemlighet. Det är ett transparent system som är designat för att skydda enskilda rättigheter och för att skapa förtroende mellan medborgare och regering. Andrew Keen

 

Data i det estniska ID-systemet kan inte ändras om inte ägaren av uppgifterna blir varnad. Journaler som rör medicinska, finansiella eller kriminaluppgifter i systemet är därför trovärdiga. Dessutom är databasen utformad som ett slags ekosystem, vilket är ett säkert offentligt alternativ till privata plattformar såsom Facebook, eftersom den är utformad för att gynna medborgarna. snarare än privata verksamheter.

Andrew Keen är medveten om att vissa tycker att Estland går för långt och att en regering inte bör ha så pass omfattande tillgång till medborgarnas data.

"En av de oundvikliga konsekvenserna av den digitala revolutionen är explosionen av personuppgifter. Oavsett om dessa data kommer att växa exponentiellt med utvecklingen av smarta hem, bilar, städer så har vi inget val. Men vi kan säkerställa full transparens från de regeringar eller verksamheter som har tillgång till vår data."

 

Smart City: Bosch sätter en röststyrd assistent bakom ratten

 

Tyskarna kan vinna i andra halvlek

Enligt Keens tyska källor står det 1-0 till Sillicon Valley mot Tyskland när det kommer till digitalisering. Men han tror att Tyskland kan vinna den andra halvleken:

"Svaret återfinns i landets historiska tradition för framgångsrik re-engineering av tekniska innovationer som påbörjats på annat håll."

 

Det var tyska biltillverkare som återuppfann sina produkter och marknadsföring för att möta en ny efterfrågan på säkrare bilar. Andrew Keen

 

Big Data och plattformar som är disruptive

Andrew Keen lyfter fram tyska startups som browsern Cliqz, samt AdblockPlus som möjliga disrupters. AdblockPlus, som används av över 600 miljoner användare, har till exempel inspirerat Apple att bygga in en adblocker i sin senaste version av Safari, medan Google har börjat sortera bort vissa annonser från Chrome - dock endast om reklambranschen är överens om Googles sorteringskriterier.

Al-Hames, VD för Cliqz, förklarar varför tyskarna kommer att vinna den andra halvleken. Han tror nämligen inte att Silicon Valley är rustat för framtiden. Liksom de kortsiktiga Chevrolet-cheferna på 1960-talet, som trodde att de kunde fortsätta att sälja "likkistor" till okunniga konsumenter, så tar amerikanska big tech-företagen det för givet att den nuvarande "fria" digitala infrastrukturen förblir intakt.

 

Det befintliga systemet som noggrant övervakar användarna är utom kontroll och användarna kommer helt enkelt inte att finna sig i det. Andrew Keen

 

Google kan ha mött sin överman i danska Margrethe Vestager

Andrew Keen menar att Google inte bara försöker bli både kyrka och stat i den digitala världen, utan också att de spelar Gud. Han påstår att sökmotorn vill ha total kontroll över alla onlineplattformar, tjänster, produkter och butiker i nätverksekonomin. Men som Keen skriver: Gud kan ha mött sin överman i en 49-årig dansk trebarnsmamma från en liten stad i västra Jylland.

Han pratar om EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager, som vill reglera Google, Apple, Facebook och andra techjättar.

 

Om marknaderna är helt oreglerade så får du en kultur som präglas av “the winner takes it all". Margrethe Vestager, EU konkurrenskommissionär

 

En lösning är att få folk att betala för tidningar och andra former av onlineinnehåll, säger hon. En annan är att entreprenörer ska arbeta med digitala produkter som har ett specifikt fokus på integritet, nämligen privacy-by-design.

Slutligen är det EU:s persondatalag, GDPR, som enligt Keen säkerställer att integritet blir normen när det gäller persondata, inte övervakning.

 

Behöver din verksamhet utse en Data Protection Officer? 

 

Andrew Keens How To Fix The Future kan köpas här