Alibaba: Så agerar vi när 90 procent av konsumenterna vill shoppa från mobilen

90 procent av de kinesiska konsumenterna föredrar att shoppa från mobilen. Är du redo att möta dem?

Alibaba: Mobilen och marknadsplatser dominerar Kina

Marknadsplatser och mobilen dominerar den kinesiska marknaden.

Alibaba är e-handelsjätten från Kina som tagit världen med storm. Under det senaste året hade verksamheten 466 miljoner aktiva konsumenter och varje dag skickas mer än 42 miljoner paket via bolagets egna logistikföretag. Företaget verkar dessutom på en marknad där 90 procent av kunderna fördrar att shoppa via mobilen. Och med ett underlag på 731 miljoner kineser som använder internet är potentialen enorm. 

Den kinesiska detaljhandelsmarknadens expansion innebär att retailkartan ritas om, något som även skandinaviska detaljhandlare kan inspireras av. Det menade Mei Chen, International Business Development på Alibaba under retailkonferensen Dansk Mode & Textil Topmøde 2017. I den här artikeln får du ta del av höjdpunkterna från sessionen.

Kina förändras snabbare och snabbare och medelklassen i landet växer fortare. Det innebär en stor potential för detaljhandlare, även i västvärlden.

Kinesiska konsumenter vill i allt högre utsträckning uttrycka sig genom sina inköp. Det finns ett stort intresse för europeiska och amerikanska trender och man är snabb med att snappa upp det senaste inom mode, kosmetik och lyxindustrin.

- Kinesiska konsumenter är mycket sociala och starkt influerade av key opinion leaders. Köpupplevelsen är också mer social än i västvärlden och man har också betydligt fler köpkanaler, säger Mei Chen, International Business Development på Alibaba.

Social shopping- vägen till kinesernas hjärtan

Alibabas plattform är starkt driven av konsumenter och social shopping. För att nå ut till konsumenterna använder man bland annat:

  • Nyhetsflöden med de senaste modetrenderna, shoppinguider och livsstilsinnehåll.
  • Community som är intressebaserat och som konsumenterna kan gå med i och följa.
  • Live streaming med modevisningar, talk shows och lanseringsevents.
  • Delning via sociala medier och rekommendationer från kunder.
"Nu har vi en halv biljoner kunder. Under de kommande åren ska Alibaba nå 2 biljoner konsumenter genom våra marknadsplatser." Mei Chen, International Business Development på Alibaba

Marknadsplatser och mobilen dominerar

Kinesiska konsumenter inleder inte sin köpresa på en sökmotor, istället går de till marknadsplatser, såsom Alibaba. Många västerländska företag som funderar på att ge sig in på den kinesiska marknaden gör misstaget att endast mobilanpassa sin hemsida och skapa en kinesisk språkversion. Men det räcker inte, enligt Mei Chen.

- För att nå de kinesiska konsumenterna krävs ett helt nytt tankesätt, eftersom hela 90 procent föredrar att köpa kläder via mobilen. I väst är siffran som bäst 50 procent. Därför gäller det att ha detta med i beräkningen när det är dags att göra entré på den kinesiska marknaden, säger Mei Chen. 

"På den kinesiska marknaden handlar allt om mobile first. Hela 90 procent föredrar att köpa kläder med mobilen. Det är där du når de kinesiska konsumenterna." Mei Chen, International Business Development på Alibaba

Kortbetalningar? Nej tack!

E-handelsjätten har också satsat på andra verksamheter inom andra branscher, t.ex. resor, logistik och molntjänster. Kanske mest intressant, i förhållande till mobilanvändning, är Alipay som är den ledande betalningslösningen i Kina.

- Ingen betalar med kort längre, det är gammaldags. Istället använder kinesiska konsumenter mobilen för betalningar. Detta gäller oavsett om man ska betala elräkningen, gå till mataffären eller besöka en restaurang, säger Mei Chen. 

"Today is difficult. Tomorrow is much more difficult. The day after tomorrow is very beautiful." Jack Ma, grundare och styrelseordförande, Alibaba

Det råder ingen tvekan om att den kinesiska marknaden har en enorm potential. Men för att lyckas behöver du förstå att kinesiska konsumenter måste mötas på ett sätt som skiljer sig drastiskt från västvärlden. Är du rustad för att möta den kinesiska marknaden?