Molnskolan del 5: De vanligaste molnmyterna inom detaljhandeln

Låt inte molnmyter stå i vägen för kundupplevelsen.

Molnskolan myter

Låter du myter om molnet stå i vägen för en bättre kundupplevelse? Foto: Colourbox.

Dagens konsumenter förväntar sig personifiering och en sömlös köpupplevelse. För att kunna förverkliga detta krävs en molnplattform. Trots detta är många detaljhandlare avvaktande och myterna om molnet står ofta i vägen för att skapa den ultimata kundupplevelsen. 

Detaljhandeln är en av de mest konkurrensutsatta branscherna. För att överleva gäller det att leva upp till kundernas stigande förväntningar och krav på köpupplevelsen.

Utvecklingen på marknaden kräver att detaljhandlare har en modern molnplattform. Annars blir det svårt att förverkliga personifierade erbjudanden, Click & Collect, mobila butiker, pop-up events m.m. Trots detta är många detaljhandlare skeptiska mot molnet och väntar med att ta steget. Men hur kommer det sig egentligen?

I den här artikeln slår EG:s molnexpert Jan Damkjær hål på de vanligaste molnmyterna inom detaljhandeln och vad de bottnar i. Han ger också tips och råd om hur du lyckas med molnresan.

De 3 vanligaste molnmyterna

Det finns många myter om molnet som florerar inom detaljhandeln. Jan Damkjær listar de allra vanligaste.  

1. Du tror inte att molnet är säkert

Säkerhetsfrågan är en vanlig orsak till att detaljhandlare väljer att avvakta med molnresan, trots att möjligheten att förbättra kundupplevelsen är stor och dessutom väntar runt hörnet. Men molnexperten menar att oron är obefogad.

- Säkerhet i molnet är numera en icke-fråga, det finns inget fog för oron som många detaljhandlare har. Molnet är säkert, men trots detta lever missuppfattningen kvar och sätter käppar i hjulet för den digitala transformationen, säger Jan Damkjær.

2. Du tror att den dagliga driften är viktigast

Ofta har den högsta ledningen fokus på den dagliga driften och verksamheten. Då är det lätt att missa möjligheterna som ny teknik kan erbjuda, såsom molnet och sociala medier.

- Molnet öppnar upp för helt nya affärsmöjligheter. När din data ligger i molnet kommer den vara tillgänglig för analys och det blir då möjligt att jämföra data med andra butiker och över hela värdekedjan. Även varupåfyllnad kan optimeras. Det kräver att allt ligger i molnet. Med en traditionell server blir det annars alltför tidskrävande och långsamt, säger Jan Damkjær.

3. Du tror att molnet är riskabelt

Många medelstora detaljhandelsverksamheter har en rädsla för att data och integrationer i molnet inte kommer fungera optimalt i molnet. Istället för att våga ta steget väljer man att avvakta.

- Tekniken är verksamhetskritisk inom detaljhandeln och om it-lösningarna slutar fungera innebär det att man omedelbart förlorarna intäkter. Det är därför vanligt att man menar att molnet innebär en onödig risk, vilket inte är sant, säger Jan Damkjær.

Så lyckas du med molnresan

Hur gör man då för att komma igång när myterna är ur världen? Jan Damkjær berättar vad du ska tänka på för att komma igång och lyckas på bästa sätt.

Fokusera på strategin

Börja med en strategi för den digitala transformationen och gör en konkurrensanalys. Ta reda på vad verksamheten ska satsa på och hur ni ska använda tekniken för att uppnå de uppsatta målen. Det gäller att göra en strategisk optimering, inte bara en teknisk optimering.

Involvera den högsta ledningen

Förankra projektet hos den högsta ledningen från början. Dessa roller ska också vara ansvariga för verksamhetsutveckling. Det är även viktigt att den högsta ledningen är öppen för nya möjligheter och förändringar, annars är risken stor att du inte kan hålla jämna steg med marknaden.

Utmana affärsmodellen

Affärsmodeller förändras snabbare än någonsin och om man inte anpassar sig är risken att man halkar efter och till slut försvinner från marknaden. För att lyckas måste du utmana din affärsmodell efter konsumenternas önskemål och krav. Här gäller det att se it som något värdeskapande, inte som en kostnad.

Retailexpertens molntips:

  • Skaffa en it-partner som kan mer än bara teknik. För att lyckas med molnresan gäller det att de även kan ge dig rätt rådgivning.

  • Gör en road map och se till att prioritera ordentligt. Tänk även på att genomföra insatserna stegvis, då blir det mer lätthanterligt.

  • Kartlägg vad konsekvenserna av din nya affärsmodell blir. Säkerställ också att processerna och systemet understöttar förändringarna.