Inför ett framgångsrikt lojalitetsprogram i fem enkla steg

Lojalitetsprogram kan vara ett effektivt sätt att belöna stamkunder, få återkommande kunder och erbjuda bra kundservice. Alla program når dock inte ända fram. Ett dåligt utformat lojalitetsprogram kan bli en pengaslukare för företag och leda till mer kostnader än fördelar.

Inför ett framgångsrikt lojalitetsprogram i fem enkla steg

Står din verksamhet inför att skapa ett nytt lojalitetsprogram? I samarbete med LS Retail listar vi fem goda råd som hjälper dig att lyckas. 

1. Förenkla registreringen 
Eliminera alla svårigheter och hinder. Gör det enkelt att registrera sig: be bara om den viktigaste informationen och ge kunderna möjlighet att registrera sig via olika kanaler, såsom fysiska butikerna, på nätet och via appen.

Gör processen att tjäna poäng enkel och förklara tydligt hur bonussystemet fungerar. Kunderna kommer inte att registrera sig om de inte förstår hur man får den bonus du erbjuder.

2. Marknadsför programmet för kunderna
Kunderna kan bara registrera sig om de känner till ditt lojalitetsprogram. Sprid informationen ordentligt och se till att få med dig personalen: alla som arbetar i butikerna måste känna till lojalitetsprogrammet och hur det fungerar. Be personalen göra reklam i kassan.

Gör det enkelt för kunder att dela budskapet, så blir det ännu mer effektivt. Lägg upp meddelanden och erbjudanden på nätet för att uppmuntra befintliga användare att dela programmet med vänner på sociala medier. En färsk undersökning visar att innehåll som delats på nätet kan påverka mer än pris och varumärke. Det motiverar också konsumenter att handla och att spendera mer.

3. Använd dina kunders data för att förbättra servicen
Använd ditt lojalitetsprogram för att samla in och analysera viktig kunddata. Koppla ihop online- och offlinemedlemmars information för att få en fullständig bild av dina kunder. Använd denna kunskap för att skicka ut relevanta erbjudanden och personliga förslag till dina medlemmar. Undersökningar visar att över 80 procent av alla kunder är mer lojala mot detaljhandlare som använder personliga erbjudanden.

Oroar du dig för integritetsfrågan? Enligt en färsk undersökning tycker tre av fyra kunder att det är okej att deras shoppingvanor övervakas i utbyte mot personliga förslag och erbjudanden.

4. Belöna dina kunder i alla kanaler
Stämpelkort är sedan länge förlegat. Konsumenter vill ha en sömlös varumärkesupplevelse och ditt lojalitetsprogram är inget undantag. Använd programmet för att skapa en gemenskap för kunder över olika kontaktpunkter. Gör information om lojalitetsprogram och bonus tillgänglig i olika format, till exempel push-meddelanden, sms, e-post eller genom din lojalitetsapp, beroende på hur dina kunders preferenser ser ut. Låt användare ta del av sin bonus via olika kanaler, exempelvis genom att tillåta köp med kuponger i appen och på nätet, såväl som i butiken.

5. Mät din framgång
Vad vill du uppnå med ditt lojalitetsprogram? Vill du öka antalet varor som kunderna köper? Vill du få fler återkommande kunder eller locka till dig nya? Identifiera dina mål genom att upprätta prestationsnyckeltal och följ din utveckling. Se till att ditt lojalitetsprogram är utformat på ett sätt som hjälper dig att uppnå dina mål.

Källa: LS Retail, 25 augusti 2015