Höjdpunkterna från conneXion Madrid

Molnet, personifiering, teknik och data och omnikanal. Allt är nödvändigt för att kunna erbjuda en riktigt bra kundupplevelse. TransformationTools.se har besökt retailkonferensen conneXion Madrid. I den här artikeln får du en summering av de viktigaste höjdpunkterna.

Retailkonferensen conneXion Madrid lockade över 450 besökare från retailaktörer världen över. Under två fullspäckade dagar i den spanska huvudstaden presenterades de senaste retaillösningarna och inte minst de senaste trenderna inom detaljhandelsbranschen. På talarlistan hittar vi namn som HP, Adidas och givetvis LS Retail, arrangören av konferensen. Vi listar de viktigaste höjdpunkterna, som alla har en sak gemensamt: att möjliggöra den ultimata kundupplevelsen

#1. Molnet
Magnus Nordahl på LS Retail öppnade konferensen med att beskriva molnet som "den vita elefanten i rummet" som ingen riktigt vill prata om, trots att man mycket väl känner till både riskerna och möjligheterna som en migrering kan innebära. Verksamheter som inte går i molnet riskerar att försvinna i framtiden. Det är inte en fråga om din verksamhet ska gå i molnet, utan istället när och hur det ska ske.  

#2. Personifiering
Detaljhandeln genomgår en transformation och går ifrån massproduktion till massanpassning. Att kunna erbjuda en personifierad kundupplevelse blir viktigare än någonsin, både för att kunna lyckas med e-handel och motivera besök i fysiska butiker. Idag vill kunder känna sig utvalda och speciella, annars är risken stor att de väljer en konkurrent framför dig. Brad Tracy från HP menade i sin föreläsning att kunder är villiga att spendera så mycket som 20 procent mer om en detaljhandlare kan erbjuda en personifierad kundupplevelse. Det är värt att ta på allvar. 

#3. Teknik
För att kunna erbjuda den ultimata kundupplevelsen gäller det att utrusta dina medarbetare på rätt sätt. Under konferensen presenterade Petur Thor Sigurdsson från LS Retail och Dominik Meier från Adidas hur det sistnämnda företaget utrustat sina butiker med mobila kassor ute på golvet. På så sätt behöver inte personalen överge kunden om den önskade varan inte finns i butiken, istället kan försäljaren interagera med kunden, medan en kollega hämtar rätt produkt på lagret. Även provrummen kan förbättras med ny teknik genom smarta skärmar där man kan kalla på personalen digitalt, t.ex. om man behöver en annan storlek. Allt för att öka konverteringen av köp i fysiska butiker. 

#4. Data 
Framgångsrik detaljhandel handlar om att finnas där kunden är och skaffa sig insikter om beteenden. För att kunna rikta erbjudanden och skapa träffsäkra rekommendationer till dina kunder behöver du ha rätt data på plats. Retailprofeten och författaren Doug Stevens lyfte fram vikten av att låta data följa kunden under hela köpet. På så sätt kan man överraska och inspirera på ett helt nytt sätt genom att kommunicera individanpassat. 

#5. Omnikanal 
Omnikanal har präglat detaljhandeln under många år, men det betyder inte att ämnet är inaktuellt, snarare tvärtom. Tom Bevan från K3 Retail var en av många föreläsare på conneXion Madrid som lyfte fram vikten av att förverkliga omnikanal. Han menade att hela 73 procent av alla kunder kan nås genom omnikanal. Ju fler beröringspunkter och kanaler vi har, desto mer går det att sälja och skapa en relation. Därför gäller det att använda tekniken rätt i kontakten med kunderna. Hur kan du skapa ett mervärde i din kundupplevelse, oavsett kanal?