Digital transformation är en kamp om organisatorisk beredskap

Ett företag är sällan redo att rensa bort alla hinder ur vägen, ta chanser och möjliggöra banbrytande förändringar inom organisationen - och det måste förändras om ditt företag är att överleva i den digitala världen, säger Alex Farcet, partner på Rainmaking Innovation.

Digital transformation är en kamp om organisatorisk beredskap

Alla försöker att göra det. Alla i styrelserummen pratar om det. Och alla VD:ar drömmer om det. En lysande idé som kan digitalisera, förnya och kanske till och med disrupt hela sin verksamhet innan andra gör det. Idén som innebär att du drar ifrån från konkurrenterna och säkerställer en lönsam verksamhet under de kommande åren. Inom de närmaste tio åren kommer vi att se en massiv förändring i hur företag drivs och hur de utvecklar nya produkter.

Men i motsats till vad många i styrelserna tror att problemet är inte att få en fantastisk idé eller att få tekniken att stödja det, säger Alex Farcet, partner på Rainmaking Innovation - en global konsultrådgivningsfirma som hjälper företag sätta fart på sin digital innovation och komma igång med disruption.

"Det största problemet är organisatorisk beredskap. Att se sig själv i spegeln när man har fått en riktigt bra idé och ställa frågan: vad händer nu? Det är i denna fasen som det går snett för de flesta verksamheter. De kan komma på fem innovativa idéer som har potential att förändra spelplanen, men hur agerar bolaget? Är ni redo att sjösätta dem? Är avdelningarna inom verksamheten redo att hantera förändringen? Och hur ska ni förhålla er till den befintliga verksamhetsplanen?

Din verksamhet är inte redo för innovation
Ett av de största problemen med extern innovation är att de flesta företag helt enkelt inte är utformade för att dra nytta av fördelarna. Istället koncentrerar man sig på att optimera eller förbättra befintliga det befintliga produktutbudet.

"Det är ett klassiskt innovationsproblem – 99 procent av företaget har fokus på att "mjölka kon". Och nu krävs det att människor som är vana att arbeta på ett helt annat sätt måste vara innovativa. De lever i en värld där man får lov att inte misslyckas, deras incitamentsstruktur, bonusar och KPI:er, för att öka sitt befintliga resultat - och nu ber man dem att genomföra experiment som inte nödvändigtvis kommer att vara framgångsrika. Det kräver omfattande kulturella och organisatoriska förändringar. Ju mer som vi på Rainmaking Innovation arbetar med dessa verksamheter, desto tydligare blir det att det här är något som vi måste ta itu med. Det är en viktig fråga."
Det är inte lätt att genomföra denna förändring. Och det finns inget självklart svar på hur man handskas med detta, de enskilda företagen måste hitta en lösning som passar deras nuvarande struktur och kultur. En av de metoder som många av företagen överväger är att komma runt behovet av förändring i organisationen genom att skapa en avdelning utanför företaget som tar hand om innovation.

"För vissa skulle begreppet "pirat building" kunna fungera. Man flyttar helt enkelt en grupp människor i en annan byggnad eller till ett annat land och separerar dem från moderskeppet för att skapa en känsla av att vara något speciellt och annorlunda. Det var så Steve Jobs gjorde när Apple Macintosh-datorn skapades. Men det innebär också vissa risker, när tjänsten eller produkten är redo att komma tillbaka in i fållan måste samarbetet fungera med den befintliga organisation. Vid den tidpunkten har produkten eller tjänsten behov av verksamhetens distributionskanaler och bolagets varumärke. Annars slutar initiativet bara som ett roligt experiment som kan inspirera en handfull anställda, men som misslyckas när det är läge för lansering."

När man separerar innovatörer från den huvudsakliga verksamheten finns det en risk att bristen på samverkan leder till att innovationsavdelningen rör sig i fel riktning. Om du vill säkerställa att teamet går i samma riktning är det viktigt att upprätthålla kommunikationen.

"Du måste hålla kanaler öppna, så att innovationen kan flöda i båda riktningarna. Ni måste se till att ledningen kommer förbi ofta. Det är viktigt att inte betrakta innovationsteamet på distans. Se istället till att engagera dig och våga ställa frågor. Och engagera er i grupp innan det är dags att återintegrera.

Innovationvågen är här
Men oavsett vad så kommer du behöva hitta ett sätt att skapa en innovativ miljö i ditt företag. För var man än tittar så är innovation inte så mycket en möjlighet, utan en nödvändighet för att överleva.

"Alla ekonomiska index visar att churn (kundflykt, redaktionens anmärkning) ökar. Företagsstorleken är inte längre en garanti för att du kommer att lyckas. För femtio år sedan kunde verksamheter förvänta sig att bibehålla index såsom S&P 500 under femtio år. Nu ligger siffran snarare på femton procent. Risken genom att inte vara nyskapande är kristallklar: död på grund av irrelevans. Vi känner alla till exemplen Kodak och Blockbuster som hade teknik och möjlighet att utveckla sin egen produkt, men de gjorde inte. Det är därför vi ser så många företag och styrelser älskar innovation, samtidigt som de är livrädda för att vara som Uber eller Airbnb"