Är du redo för framtidens betallösningar?

Det dyker upp allt fler betalmöjligheter på detaljhandelsmarknaden och konsumenten ställer betydligt högre krav än tidigare. Kan din verksamhet tillhandahålla de senaste betalmetoderna? Eller innebär varje ny spelare på marknaden att du behöver göra kostsamma implementeringar och uppdateringar?

Payment

Tjänster som MobilePay, Apple Pay och Google Wallet blir alltmer utbrett. Swish har vunnit mark under de senaste åren och har idag 3,7 miljoner aktiva privatanvändare på den svenska marknaden. Även Klarnas lösningar blir allt mer utbredda inom e-handeln. Det som tidigare uppfattades som riskabelt och nytänkande är numera självklart för den moderna konsumenten.

Listan över betalmetoder kan idag göras lång och det tillkommer ständigt nya aktörer, något som den konkurrensutsatta och trendkänsliga detaljhandelsmarknaden måste förhålla sig till. Många mobila lösningar erbjuder sömlösa transaktioner i fysiska butiker, e-handel och i appar. På så sätt säkerställer man att kunden får en omnikanalupplevelse, något som är viktigare än någonsin.

En studie som Juniper Research har genomfört tidigare i år spår att mobila betalningar kommer att finnas i var tredje betalterminal år 2020. Antalet icke-kontanta transaktioner har ökat med 8, 1 procent på den svenska marknaden, det visar World Payments Report 2016, en årlig trendrapport som Capgemini står bakom. Även kontaktlösa betalningar med NFC-teknik (Near Field Communication) som möjliggör mindre inköp utan pinkod börjar slå igenom. Allt fler butiker har också slutat helt med kontanthantering, till förmån för säkrare betalmetoder. Det ritar om kartan för retailmarknaden och ställer helt nya krav på flexibilitet och snabbhet.

Utvecklingen innebär stigande krav på detaljhandlare för att ligga steget före konsumenterna och konkurrenterna. De som inte kan möta den digitala utvecklingen riskerar att hamna på efterkälken och bli bortvalda. Har din verksamhet det som krävs för att kunna konkurrera?

Undvik att tappa fart
Att hantera implementeringar och uppdateringar är både tids- och resurskrävande. När det hela tiden tillkommer nya betalmedel gäller det att vara snabbfotad. Att skaffa en ny betalterminal och starta upp ett nytt implementerings- eller uppdateringsprojekt varje gång en ny betalningsmetod införs gör att du tappar fart. Därför gäller det att ha en helhetslösning för betalningar som kan hantera de förändringar som detaljhandeln ständigt genomgår och som är oberoende av vilka metoder som kunderna föredrar.

3 tecken på att din betallösning behöver ses över:

  • Du måste byta kortterminal vid varje uppdatering
  • Kunderna väljer bort dig eftersom du inte stödjer de betalmetoder som efterfrågas
  • Du avsätter enorma resurser på implementering och uppdatering vid införande av nya betalmetoder
Annons
Andra läser också
Andra läser också