Google: 6 trender som influerar framtidens modebransch

Därför blir personifiering en allt viktigare fråga inom modebranschen.

Personifiering inom modebranschen allt viktigare

Personifiering blir allt viktigare inom modebranschen. Foto: Colourbox

Framtidens konsument vill ha inspiration och personifiering. Det menade Michael Haswell från Google under en föreläsning som Dansk Mode og Textil arrangerade. Han presenterade också sex digitala trender som influerar modebranschen.

Michael Haswell från Google gästade nyligen en konferens som Dansk Mode og Textil anordnade. Han inledde sessionen med det talande påståendet: "we are never not shopping", något som modebranschen i allt högre utsträckning behöver förhålla sig till för att lyckas med personifiering. 

Med enheter som smartphones och surfplattor har konsumenter idag med sig butiken var de än befinner sig. Men det betyder inte att man måste erbjuda enorma valmöjligheter, istället gäller det att arbeta med personifiering som möter den enskilde konsumentens preferenser. För att lyckas måste man förstår kunden på djupet.

- Internet möjliggör shopping, men det är inte möjligt att återskapa den fysiska köpupplevelsen, som erbjuder en personlig och interaktiv köpupplevelse. Att replikera servicen som en butiksanställd eller en stylist kan erbjuda är den  största utmaningen som modebranschen står inför. Därför gäller det att fokusera på inspiration och personifiering, berättade Michael Haswell under sessionen på konferensen.

Vikten av att inspirera dina kunder 

Det är svårt att inspirera kunden endast med hjälp av text och en bild på ett plagg. Kunden behöver få inspiration och vägledas under köpresan. Här är influencers en viktig del.

- Genom att använda deras genomslagskraft blir det enklare att nå ut till den önskade målgruppen. Om du inte samarbetar med influencers idag så går du miste om massor av möjligheter, berättade Michael Haswell under konferensen.

Michael Haswell menade också att webben behöver bli mer köpvänlig och som modeföretag måste man nå kunden, oavsett plattform. Läs vidare för att ta del av de viktigaste trenderna som berördes under föreläsningen.

Personifiering inom modebranschen

6 trender som influerar modebranschen - Personifiering blir allt viktigare 

Michael Haswell presenterade sex digitala trender som är relevanta för modebranschens digitala marknadsföring:

Ubiquitous- Med dagens teknik, såsom smartphones, surfplattor, digitala assistenter och smarta klockor är butiken alltid öppen och tillgänglig. Köpresan kanske påbörjas hemma, fortsätts under dagen och slutförs under kvällen i en fysisk butik.

Aware- Fysiska butiker behöver ha insikt i kundernas onlinehistorik för att kunna erbjuda bättre service och ökad personifiering. Statistik från Salesforce menar att hela 52 procent av konsumenterna i Storbritannien vill att den fysiska butiker har tillgång till den här informationen. Detta blir otroligt viktigt ur ett omnikanalperspektiv.

Natural- Tidigare fick kunderna anpassa sig efter tekniken, nu ser vi att tekniken istället anpassar sig efter kunderna. Konversationen mellan kunden och butiken måste vara lika personifierad som i den fysiska butiken.

Ambient- Tekniken öppnar upp för nya sätt att handla. Kunderna vill nu kunna användadigitala assistenter för att skapa inköpslistor för att underlätta sin vardag.

Experimental- Ny teknik som Machine Learning håller på att ta sig in i modevärlden. Med Google Photos kan du muntligen be din smartphone att visa bilder från specifika tillfällen. Denna tekniken är mycket intressant att använda för att förbättra köpupplevelsen inom modebranschen.

Voice/Visual- Verktyg som Google Lens gör det möjligt att få information om sevärdheter eller intressanta byggnader som man passerar. Denna möjligheten skulle exempelvis kunna användas för att läsa av var ett plagg kommer ifrån och vad det kostar etc. 

Vill du veta mer om hur du lyckas med personifiering? 

Här kan du ta del av hela sessionen.