Så blir framtidens detaljhandel: De 7 mest innovativa trenderna

Förbättra kundupplevelsen och vinn konsumentens hjärta.

Kundupplevelse

Kan din verksamhet erbjuda den ultimata kundupplevelsen? Foto: Colourbox.

I samarbete med LS Retail presenterar TransformationTools de sju mest innovativa trenderna som influerar detaljhandeln. Ta reda på om din verksamhet är rustad för att möta de stigande kraven på kundupplevelsen. 

Detaljhandeln genomgår ständigt stora förändringar. En del passerar obemärkt förbi, medan andra helt förändrar spelplanen och revolutionerar branschen. I den här artikeln listar vi, i samarbete med LS Retail, de sju mest innovativa trenderna som kommer att förändrar hur vi ser på kundupplevelsen. Ta del av höjdpunkterna från LS Retails rapport "Retail of the future".

För att förbättra kundupplevelsen utrustar fler och fler detaljhandlare sina butiksmedarbetare med mobila enheter, både i butik och utanför, t.ex. för användning vid tillfälliga butiker och popup-butiker vid events. Detaljhandlare integrerar även sina kanaler i större utsträckning än tidigare och förenklar betalningar för att kunna erbjuda den ultimata, sömlösa kundupplevelsen.

Det dyker hela tiden upp nya trender inom branschen och därför är det viktigare än någonsin att kunna agera snabbfotat och flexibelt. Tack vare förenklande teknik tillkommer ständigt nya aktörer som ökar konkurrensen på en marknad som redan präglas av skyhöga krav och förväntningar på kundupplevelsen.

 

Förbättra din kundupplevelse

Läs vidare för att ta del av de sju viktigaste trender som du behöver att ha koll på för att ligga steget före dina konkurrenter och förbättra din kundupplevelse. 

 

1. Mindre butiker och popup-koncept

Som detaljhandlare gäller det att hela tiden ligga i framkant och överraska dina kunder med upplevelser som får dem att känna sig utvalda. Det har därför blivit populärt med tillfälliga butiker i mindre format. Stora aktörer som Walmart, Whole Foods och Sears har börjat överge sina stora varuhuskoncept och öppnar i allt större utsträckning mindre butiker. Denna trenden kommer att prägla branschen i stor utsträckning framöver.

Det blir också vanligare att arbeta med popup-butiker som ger möjlighet för detaljhandlare att ha en nära dialog med sina kunder och öka varumärkeskännedomen. Dagligvarukedjor som Lidl, Tesco och IKEA öppnat popup-restauranger. Även det prestigefulla bilmärket Tesla har öppnat popup-baserade showrooms.

2. Minnesvärda upplevelser

De fysiska butikerna kan inte erbjuda samma varierade utbud av produkter och låga priser som nätbutikerna. Därför gäller det att erbjuda minnesvärda upplevelser som inte kan återskapas online. Att shoppa ska vara underhållande och ett sätt att umgås och ha roligt.

Gränserna mellan detaljhandeln och andra branscher, såsom underhållning, suddas ut mer och mer. I framtiden kommer retailers att konkurrera med aktörer som museer, konserthus, restauranger, sportarenor och även sociala medier. Tiger har t.ex. öppnat spelcaféer för att uppmuntra människor att få kontakt med varandra över brädspel. Den koreanska lågpriskedjan Homeplus har byggt fotbollsparker på taket över tre av sina butiker och det amerikanska varuhuset Macy’s har inlett ett samarbete med en förening som anordnat improviserad morgondans i varuhusen.

För att lyckas särskilja sig som fysisk butik är personalen A och O. När kundupplevelsen blir det främsta argumentet för att besöka en fysisk butik är personalen i detaljhandeln viktigare än någonsin. Att investera i medarbetarna, engagera dem när det gäller varumärket, utbilda internt och använda rätt teknik är nyckel till att lyckas.

3. Virtual Reality och Augmented Reality vinner mark

VR (Virtual Reality) och AR (Augmented Reality) är begrepp som du säkert hört talas om. Virtual Reality är en datorgenererad simulering av en verklig miljö som möjliggör användarinteraktion. Augmented Reality en blandning av verklighet och virtuell verklighet med datorgenererade förbättringar i lager ovanpå en verklig miljö. Teknikerna är fortfarande så pass ovanliga inom detaljhandeln att kunderna uppfattar dem som nytänkande.

Detaljhandlare som ligger i framkant öppnar upp nya, fantasifulla världar åt sina kunder med hjälp av de nya teknikerna.

Det kan t.ex. handla om levande speglar som föreslår matchande plagg eller om relevanta kampanjer för kunderna när de går in i provrummet. Trenderna syns också i form av inspirationskorridorer som består av skärmar som tar mått på kunden som kommer in och sedan föreslår olika stilar från den befintliga katalogen. Bilmärket Fiat har t.ex. utvecklat en app som ger kunden möjlighet att designa en interaktiv 3D-modell av sin drömbil. Appen har visat sig vara ett bra verktyg för bilhandlare, som kan använda den för att visa alla tänkbara tillval för bilarna utan att behöva utöka bilparken.

4. Tekniken står i rampljuset

Idag finns tekniken överallt och man har börjat förvänta sig det oväntade. Innovationer som tycktes fantastiska för bara några år sedan, såsom drönarleveranser, förarlösa bilar eller 3D-utskrifter har redan blivit vardagsmat.

Antalet smartphoneanvändare förväntas öka till cirka 6,1 miljarder människor år 2020, enligt den senaste årliga mobilitetsrapporten från Ericsson. Smartphones och surfplattor är i allt högre grad de primära knutpunkterna för kommunikationen mellan varumärke och konsument, och de samverkar med allt fler enheter som kan användas online.

Tekniken blir en allt mer integrerad del av vår vardag. Idag finns t.ex. kläder som kan ladda telefonen trådlöst och smarta kontaktlinser med inbyggd kamera. Dessutom blir artificiell intelligens allt vanligare. Med allt från filmrekommendationer till smarta assistenter som Microsoft Cortana och Amazons Echo med Alexa-teknik, förändrar artificiell intelligens vårt köpbeteende och öppnar upp en ny värld av möjligheter för detaljhandeln.

I butiken kan AI t.ex. användas i form av en virtuell assistent för säljpersonal som vill erbjuda kunderna skräddarsydda produktrekommendationer och på nätet i form av chatbots som t.ex. kan fungera som kundtjänst.

5. Medvetna konsumenter

Den kommunikation som du har med dina kunder avgör om du lyckas eller inte. Idag vill man kunna göra skillnad genom sin konsumtion. Även om valuta för pengarna och kvalitet är lika viktigt när vi väljer varumärken och produkter så premierar konsumenter i allt högre utsträckning detaljhandlare som delar deras värderingar.

Trenden är tydlig och innebär att man vill köpa hälsosam mat som är bra för planeten. Konsumenter vill också kunna hyra istället för att köpa, detta syns bland annat genom ökad delningsekonomi. Ett bra exempel är "Rent the Runway", en mycket framgångsrik uthyrningstjänst för klänningar och accessoarer från kända designers. Även full transparens är en viktig faktor för den moderna retailkunden. Idag är många misstänksamma mot verksamheters motiv och metoder. Därför är det viktigt att vara ärlig och transparent. Slutligen syns trenden genom att oretuscherade kampanjer uppskattas av kunderna och därmed ökar i antal, speciellt bland millennials.

6. Instant gratification

Vi lever i otålig tid som präglas av instant gratification, dvs. omedelbar tillfredsställelse. Det påverkar inte minst detaljhandeln. När vi ser något på sociala medier vill vi kunna köpa det direkt och få varan levererad snabbt. Tiden då vi accepterade leverans inom en vecka är förbi.

Sociala medier driver på konsumtionen i allt högre utsträckning. Många använder dessa för att interagera med varumärken, visa annonser eller läsa kommentarer, omdömen om företag och produkterbjudanden. Allt oftare också för att shoppa direkt i sina sociala kanaler.

Idag fokuserar kunder mer på bekvämlighet än pris. Det är anledningen till att många shoppar via sociala medier. Tekniska lösningar ger också en ökad bekvämlighet för kunder som ska handla vanliga vardagsartiklar. Som en konsekvens av detta gör prenumerationstjänsterna en stark comeback. Det kan handla om alltifrån spel och skönhet till förbrukningsprodukter.

7. Data blir allt viktigare

I takt med att Internet of Things blir en del av vardagen kan allt fler vardagsföremål plötsligt tala om för oss hur de används och blir därmed en unik informationskälla för att ge detaljhandlare insikt om kundernas beteende och preferenser.

Amazons framgångar bygger på deras förmåga att samla in data från ett flertal källor (kundrecensioner, konkurrenternas hemsidor, produktsökningar och naturligtvis från Amazons egna enheter). Med hjälp av dessa data kan verksamheten skapa en bättre kundupplevelse.

I framtiden kommer den personliga anpassningen att bli alltmer beroende av implicita data, dvs. information som konsumenterna inte uttryckligen uppger fördetaljhandlarna, men som kan utläsas av deras beteende.

Vinnarna på framtidens detaljhandelsmarknad är de verksamheter som är beredda att lyssna på sina kunder och att skapa produkterna tillsammans.
Även personanpassning kommer fortsatt att stå i rampljuset. För att kunna erbjuda träffsäker personlig anpassning behöver detaljhandlarna kunna nyttja högkvalitativa data och möjlighet att införliva informationen i sin produktdesign och kundupplevelse. Budgetkedjor som H&M och Zara har tagit på sig ledartröjan och retailers i flera branscher förväntas följa efter för att kunna konkurrera på den konkurrensutsatta marknaden.

Slutsats

På framtidens detaljhandelsmarknad är det inte den starkaste spelaren som överlever, utan den som anpassar sig efter kundens beteende.

Framgång kommer i allt högre grad att handla om detaljhandlarnas förmåga att erbjuda kunderna en personlig och smidig köpupplevelse i en spännande miljö där man vill tillbringa sin tid. Detaljhandlare som ligger i framkant fokuserar på att göra kunderna nöjda och hjälpa personalen att göra shoppingupplevelsen roligare och mer spännande och minnesvärd. Är din verksamhet redo att möta framtidens konsument?

Källa: LS Retail