3 tekniktrender som gör din butik smartare och förbättrar köpupplevelsen

Har du koll på vilka möjligheter som Virtual Reality, artificiell intelligens och Augmented Reality innebär för detaljhandeln? Edward Bjurström, Director Retail & Distribution på det skandinaviska it-tjänsteföretaget EG Sverige, berättar hur detaljhandlare kan skapa smartare butiker och erbjuda en förbättrad köpupplevelse med hjälp av innovativ teknik.

retail

Virtual Reality, artificiell intelligens och Augmented Reality. Det finns en rad innovativa  tekniktrender som detaljhandeln kan använda för att skapa en bättre köpupplevelse. Vi har intervjuat Edward Bjurström, Director Retail & Distribution på EG Sverige, som har besökt NRF Retail´s Big Show i New York, årets mest inflytelserika mässa inom detaljhandeln.

Motivera besök i fysiska butiker med Virtual Reality
Att Virtual Reality är en trend är det nog få som har missat. Det tydligaste tecknet på att fenomenet slagit igenom är att HUI utsåg Virtual Reality-glasögon till årets julklapp 2016. Genom att dra nytta av trenden är det möjligt att sätta din produkt i ett sammanhang och skapa en köpupplevelse som motiverar konsumenten att besöka fysiska butiker. Sportmärken som Nike och Adidas är några av de aktörer som ligger i framkant.

- Nike använder Virtual Reality vid sina löpband för att skapa en känsla av att man är utomhus och springer på riktigt. Ett annat exempel är Adidas 360° Concept Store, Europas första interaktiva Virtual Reality-butik. Konceptet gör det möjligt för kunden att få en shoppingupplevelse tillsammans med kända sportstjärnor, det ger ett mervärde som man annars kan ha svårt att skapa i fysiska butiker, säger Edward Bjurström, Director Retail & Distribution på EG Sverige.

Bättre service inom e-handel med artificiell intelligens
En av de svåraste utmaningarna för e-handeln är att skapa en personlig köpupplevelse och att upprätthålla en hög servicenivå. Kunden möter inte personalen fysiskt och kan därmed inte ta del av deras kunskap. Men genom artificiell intelligens kan du använda data för att ge kunden bättre service. The North Face och Macy´s är två aktörer inom modebranschen som har gått från idé till verklighet.

- The North Face har skapat en interaktiv köpupplevelse som är baserad på IBM Watson. Genom artificiell intelligens blir kunden guidad från startsida till kassa. Låt oss säga att du ska åka skidor och behöver en ny jacka. Den virtuella shoppingassistenten kan genom parametrar som väderdata, kön, storlek, lagersaldo och smakpreferenser ge träffsäkra förslag som hjälper dig i köpprocessen. Ett annat exempel är varuhuset Macy´s som erbjuder personal shopping med hjälp av en virtuell assistent. Genom att anamma trenden kan du ge bra service även som e-handlare, säger Edward Bjurström.

Förstärk omnikanalupplevelsen med Augmented Reality
En annan tongivande trend inom detaljhandeln är Augmented Reality, dvs. att förstärka upplevelsen av verkliga miljöer. Det kan exempelvis handla om att använda sig av interaktiva provrum där du provar kläder, kallar på personalen eller kontrollerar lagersaldot digitalt genom en skärm. New York-designern Rebecca Minkoff är en av de spelare som bär ledartröjan och skapar en omnikanalupplevelse med hjälp av Augmented Reality.  

- Rebecca Minkoff är ett bra exempel på hur du skapar en brygga mellan fysisk och digital handel. När kunden hänger upp sina plagg i provrummet dyker de direkt upp på den digitala skärmen som ersätter den traditionella spegeln. Då är det bland annat möjligt att kontrollera vilka storlekar som finns tillgängliga och bestämma hur varan ska levereras. Om den inte finns i lager kan man istället beställa och få hemleverans vid ett senaste tillfälle. På så sätt skapar du en bra köpupplevelse, även om du inte kan erbjuda varan direkt, avslutar Edward Bjurström.