
Jani Lykke Methmann är chef för Væksthus Syddanmark som hjälper tillväxtföretag med att skapa ökad tillväxt genom bland annat ökad digitalisering. Foto: Væksthus Syddanmark
SME-företag kan inte frigöra sin potential utan hjälp av digitaliseringen, menar Væksthus Syddanmarks chef, Jani Lykke Methmann.
Jani Lykke Methmann är chef för Væksthus Syddanmark som hjälper tillväxtföretag med att skapa ökad tillväxt genom bland annat ökad digitalisering. Foto: Væksthus Syddanmark
Chef för Væksthus Syddanmark
Kontakta och följ Jani Lykke Methmann
Digitalisering är nu för tiden på allas läppar. Den danska regeringen har utarbetat en ambitiös digitaliseringsstrategi för hela det offentliga och privata Danmark. Digitaliseringen blir tveklöst en av de viktigaste – om inte den viktigaste – konkurrensparametern för danska företag under de kommande åren.
Væksthus Syddanmark hjälper, liksom landets övriga fyra Væksthuse, tillväxtföretagen med att frigöra sin potential. De senaste åren har det i hög grad handlat om strategisk rådgivning med fokus på hur företagen nyttjar de digitala möjligheterna.
Varför då?
Eftersom digitaliseringen för väldigt många SME-företag är en enorm utmaning. De vet att de är extremt beroende av att få sina processer digitaliserade, att utveckla sin digitala marknadsföring, att skapa nya digitala affärsmodeller osv. Och de är dessutom högst medvetna om att de står inför en stor uppgift.
De digitala utmaningarna har olika karaktär. Det kan vara kostsamt, och det kan samtidigt dessutom verka näst intill oöverstigligt att identifiera var man ska börja ta tag i digitaliseringen. Vad är inledningsvis det digitala behovet? Var ska jag börja? Var ska jag sluta?
Det är här som Væksthus Syddanmark har en viktig uppgift. När företagen söker hjälp handlar det inledningsvis ofta om att hjälpa dem med att kartlägga deras digitala behov och inte minst identifiera möjligheterna för att skapa tillväxt genom digitalisering.
Något av det som fungerar allra bäst för SME-företag är digitala program där företagen får kunskap, samtidigt som denna kunskap kopplas ihop med deras helt konkreta företag. Det ska vara en hjälp som företagen efter hand omsätter till affärer.
Som företag kan man kontakta sitt Væksthus för att ta reda på om det finns företagsstöd som kan vara relevanta att koppla in. Det kan vara program, digitala nätverk eller workshoppar som tillhandahålls av den lokala företagsservicen. Det kan vara branschspecifika erbjudanden, till exempel inom livsmedels- eller upplevelseområdet, det välfärdsteknologiska området eller robotar.
I Væksthusen har vi program som riktar sig specifikt till företag i de olika regionerna, och vi har program som är landstäckande. Som företag handlar det om att ta vara på möjligheterna när de korrekta, målinriktade erbjudandena ges.
Guide: Så väljer du rätt affärssystem
Så gott som alltid finns det digital expertkunskap att hämta, och för de allra flesta av programmen förekommer också medfinansiering till företagen, så det är ekonomiskt överkomligt att investera i digitaliseringen. Men med det sagt, så startar de digitala möjligheterna på olika platser.
Just nu finns ett nytt erbjudande som heter ”Digital omställning – Strategi för digitalisering”. Som namnet antyder får företagen här hjälp att utarbeta en strategi för sin digitalisering. En expert – med den digitala expertkunskapen – kopplas in, och det ger företaget de digitala muskler som självklart inte finns internt.
Det är en väg. För andra företag kan det viktigaste vara att kopplas upp mot ett program som understödjer den digitala utveckling som de redan har påbörjat. Möjligheterna här är många. Det finns robot- och automationsprogram där företagen fortsätter sin Industri 4.0-utveckling och arbetar målinriktat med IoT och Big Data.
EG tar ansvar för din digitala framgång
De program som företagen finner mest intressanta är de som ger möjligheter att arbeta tillsammans med andra SME-företag och kunskapsinrättningar.
Här sätts företagen samman i ett team där de gemensamt ska utveckla en ny digital lösning eller nytt digitalt koncept. Det är program som ”Digital omställning – Innovationssamarbete” och ”DigitaliseringsBoost”. Här ser vi hur duktiga forskare på allra bästa sätt bidrar till att företag tillsammans utvecklar nya digitala lösningar, något de annars inte skulle få möjlighet till.
Om man inom företaget sysslar med robotisering och automation finns det en mängd olika passande program att välja mellan. Jag vet att det finns företag som väljer att genomföra den digitala utvecklingen själva, och som tänker att det är besvärligt att knyta upp sig mot en aktör för företagsstöd. Det har jag största respekt för, men jag vill samtidigt också understryka att det inte alls behöver vara besvärligt.
Om man som företag är villig att investera egen tid och egna resurser i den digitala utvecklingen kommer man oftast att uppleva att investeringen lönar sig många gånger om. Helt enkelt därför att man får digitalt kunnande och digitala perspektiv som man inte hade tidigare.
Läs mer: Vill du också komma igång med digitaliseringen?
Digitala pionjärer: Vill du bli bäst inom branschen?
Sju goda skäl till att satsa mer på digitalisering
Anmäla dig till nyhetsbrev från oss på DXC Technology och få strategisk inspiration och praktiska förslag på hur ditt företag bäst kan utnyttja digitala möjligheter - direkt i din inkorg.
Vi på DXC har spännande erbjudanden och nyheter om våra produkter och tjänster som vi hoppas att du vill höra om via e-post. Vi kommer att använda din information för att förutsäga vad du kanske är intresserad av. Vi hanterar din data med respekt och du hittar detaljerna om det i vår integritetspolicy.
Genom att godta att DXC hanterar din data ger du oss möjligheten att tillhandahålla skräddarsytt innehåll i marknadsföringssyfte. Hanteringen av data låter DXC använda informationen om dig för att leverera det mest relevanta innehållet. Detta samtycke kan upphävas när som helst. För mer information om hur data används, vänligen se DXC:s integritetspolicy.