• Om TransformationTools
  • SE DK NO
  • Teman
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Sök
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Förändringsledning
    • Internet of Things
    • IT-utveckling och lösningar
    • Persondata | GDPR
    • Säkerhet
    Bente Sollid Storehaug

    Internetgurun: Satsa på blockchain

    Även om bitcoin har fallit sedan den 18 december förra året är det smart att bli bekant med tekniken bakom kryptovalutan – blockchain.

    Dansand digital foregansgsbedrift med automatisering

    Digitala pionjärer: Dansand stärkte sin ställning med hjälp av automatisering

    Med hjälp av automatisering ligger Dansand långt före sina konkurrenter. Läs om hur det gick till och få tre råd kring digitalisering från en digital pionjär.

    GDPR EU Personal Data Protection

    GDPR: De 5 vanligaste misstagen

    GDPR: Advokatfirman DLA Piper har hjälpt många företag att leva upp till EU:s nya persondataförordning. Läs mer om de fem vanligaste misstagen.

    Läs fler artiklar om Automation
    Sensorer projektindustrin

    Sensorer gör industrin smartare

    Nätanslutna sensorer, tillsammans med Big Data, gör både tillverkande företag och produkter smartare. IoT, datainsamling och analys ökar produktens värde.

    Bör vi lagstifta om artificiell intelligens?

    Är det en bra idé att lagstifta om artificiell intelligens?

    Ska vi lagstifta om artificiell intelligens? Ja och nej – men vi måste veta vad det är vi lagstiftar om, för artificiell intelligens spänner över flera tekniker. Vad tycker du?

    Rapport Microsoft E&Y

    Artficiell intelligens är här– men hur långt har vi egentligen kommit?

    Hur långt är vi med artificiell intelligens i Sverige? Vilken teknik använder vi? Och hur långt är vi i förhållande till andra länder? Få svaret här.

    Läs fler artiklar om Big Data & Analytics
    retail standard molnet

    5 fördelar med en standardiserad molnlösning inom retail

    Vilka fördelar kan detaljhandlare uppnå med en standardiserad och branschanpassad molnlösning? Få svaret i den här artikeln.

    GDPR EU Personal Data Protection

    GDPR: De 5 vanligaste misstagen

    GDPR: Advokatfirman DLA Piper har hjälpt många företag att leva upp till EU:s nya persondataförordning. Läs mer om de fem vanligaste misstagen.

    Bo Hjort Christensen

    Vad är egentligen digitalisering?

    Vad betyder egentligen digitalisering? Och vad krävs för att digital transformation ska bli framgångsrikt? Hur säkrar man vinsterna? ERP-experten Bo Hjort Christensen svarar.

    Läs fler artiklar om Cloud
    Jani Lykke Methmann

    SME-företag behöver digitalt stöd

    SME-företag kan inte frigöra sin potential utan hjälp av digitaliseringen, menar Væksthus Syddanmarks chef, Jani Lykke Methmann.

    Mikkel Kruse

    Rädsla och företagskultur bromsar databaserad tillväxt

    Även om den högsta ledningen har upprättat en strategi för att företaget ska stärkas genom ökad användning av data, bromsas framstegen ofta av gamla vanor, silosystem och rädsla för att dela data.

    Gartner ITxpo Mike Harris opening keynote

    Gartner: De viktigaste tekniktrenderna för 2019

    Gartner har valt ut de tio strategiskt viktigaste tekniktrenderna för 2019. I den första av två artiklar berättar vi om de fem första.

    Läs fler artiklar om Förändringsledning
    Sensorer projektindustrin

    Sensorer gör industrin smartare

    Nätanslutna sensorer, tillsammans med Big Data, gör både tillverkande företag och produkter smartare. IoT, datainsamling och analys ökar produktens värde.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunden i framtidens fabrik

    5G erbjuder helt nya möjligheter, jämfört med dagens mobilnät. Telenor leder ett europeiskt forskningsprojekt som undersöker 5G i framtidens fabriker.

    Erfa Inventar

    Digitalisering fördubblade omsättningen

    Michael Lentz har automatiserat sitt företag under de senaste 10 åren. Och sparat både tid och pengar. Se varför hans bästa råd är att tänka kreativt.

    Läs fler artiklar om Internet of Things
    Sensorer projektindustrin

    Sensorer gör industrin smartare

    Nätanslutna sensorer, tillsammans med Big Data, gör både tillverkande företag och produkter smartare. IoT, datainsamling och analys ökar produktens värde.

    Jani Lykke Methmann

    SME-företag behöver digitalt stöd

    SME-företag kan inte frigöra sin potential utan hjälp av digitaliseringen, menar Væksthus Syddanmarks chef, Jani Lykke Methmann.

    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan ge sjöfartsindustrin renare olja

    Blockchain kan vara sjöfartsindustrins räddning från olja av dålig kvalitet, genom registrering av bränslekvaliteten vid varje transaktion.

    Läs fler artiklar om IT-utveckling och lösningar
    Mikkel Kruse

    Rädsla och företagskultur bromsar databaserad tillväxt

    Även om den högsta ledningen har upprättat en strategi för att företaget ska stärkas genom ökad användning av data, bromsas framstegen ofta av gamla vanor, silosystem och rädsla för att dela data.

    Jan Sandtrø partner DLA Piper, GDPR-ekspert

    11 felaktiga påståenden om GDPR

    GDPR-experten och advokaten Jan Sandtrø från DLA Piper reder ut 11 myter och felaktiga påståenden om GDPR.

    Så påverkas retail av GDPR

    Hur påverkar GDPR detaljhandeln?

    Ta reda på vilka steg du som detaljhandlare behöver ta för att bli redo för GDPR. I den här artikeln får du också veta vilka personuppgifter som är specifikt relevanta för just retail.

    Läs fler artiklar om Persondata | GDPR
    Mikkel Kruse

    Rädsla och företagskultur bromsar databaserad tillväxt

    Även om den högsta ledningen har upprättat en strategi för att företaget ska stärkas genom ökad användning av data, bromsas framstegen ofta av gamla vanor, silosystem och rädsla för att dela data.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunden i framtidens fabrik

    5G erbjuder helt nya möjligheter, jämfört med dagens mobilnät. Telenor leder ett europeiskt forskningsprojekt som undersöker 5G i framtidens fabriker.

    Jan Sandtrø partner DLA Piper, GDPR-ekspert

    11 felaktiga påståenden om GDPR

    GDPR-experten och advokaten Jan Sandtrø från DLA Piper reder ut 11 myter och felaktiga påståenden om GDPR.

    Läs fler artiklar om Säkerhet
    • Datadriven produktion
    • Digital transition
    • Processoptimering
    • Robotar
    • Supply Chain Management
    Danfoss Drives framtidens fabrik

    Danfoss Drives bygger framtidens fabrik

    Danfoss Drives utgår från Industri 4.0-tekniker när de bygger framtidens fabrik. Se vad det innebär.

    Erfa Inventar

    Digitalisering fördubblade omsättningen

    Michael Lentz har automatiserat sitt företag under de senaste 10 åren. Och sparat både tid och pengar. Se varför hans bästa råd är att tänka kreativt.

    Digitala pionjärer: Så blir du bäst inom branschen

    Digitala pionjärer: Så blir du bäst inom branschen

    Du kan bli en digital pionjär med hjälp av fem steg. Läs TransformationTools guide här och påbörja resan mot branschens topp.

    Läs fler artiklar om Datadriven produktion
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan ge sjöfartsindustrin renare olja

    Blockchain kan vara sjöfartsindustrins räddning från olja av dålig kvalitet, genom registrering av bränslekvaliteten vid varje transaktion.

    Bente Sollid Storehaug

    Internetgurun: Satsa på blockchain

    Även om bitcoin har fallit sedan den 18 december förra året är det smart att bli bekant med tekniken bakom kryptovalutan – blockchain.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grönsakshandlaren tillväxt

    Hur kan digitalisering skapa tillväxt hos en grönsakshandlare? Lars Green från Greens Engros berättar om hur digitalisering ger en bättre köpupplevelse.

    Läs fler artiklar om Digital transition
    Danfoss Drives framtidens fabrik

    Danfoss Drives bygger framtidens fabrik

    Danfoss Drives utgår från Industri 4.0-tekniker när de bygger framtidens fabrik. Se vad det innebär.

    Bente Sollid Storehaug

    Internetgurun: Satsa på blockchain

    Även om bitcoin har fallit sedan den 18 december förra året är det smart att bli bekant med tekniken bakom kryptovalutan – blockchain.

    Erfa Inventar

    Digitalisering fördubblade omsättningen

    Michael Lentz har automatiserat sitt företag under de senaste 10 åren. Och sparat både tid och pengar. Se varför hans bästa råd är att tänka kreativt.

    Läs fler artiklar om Processoptimering
    Danfoss Drives framtidens fabrik

    Danfoss Drives bygger framtidens fabrik

    Danfoss Drives utgår från Industri 4.0-tekniker när de bygger framtidens fabrik. Se vad det innebär.

    Digital pionjär

    Digitala pionjärer: Vill du bli bäst inom branschen?

    Vad kännetecknar en digital pionjär? Få svaret här samt tre tips för att bli en digital pionjär inom din bransch.

    Maskininlärning: gör tillverkningsföretag smartare

    Maskininlärning gör tillverkningsföretag mer lönsamma

    Maskininlärning lönar sig snabbt i tillverkningsföretag. Här hittar du tre tips på hur du ökar både kundnöjdheten och lönsamheten med hjälp av maskininlärning.

    Läs fler artiklar om Robotar
    Danfoss Drives framtidens fabrik

    Danfoss Drives bygger framtidens fabrik

    Danfoss Drives utgår från Industri 4.0-tekniker när de bygger framtidens fabrik. Se vad det innebär.

    Bente Sollid Storehaug

    Internetgurun: Satsa på blockchain

    Även om bitcoin har fallit sedan den 18 december förra året är det smart att bli bekant med tekniken bakom kryptovalutan – blockchain.

    Espen Andersen

    Från produkter till tjänster– så lyckas du

    Övergången från att sälja produkter till att leverera produkterna som tjänster är mycket större än många tror, säger Espen Andersen på Handelshøyskolen BI. Läs varför servitization-trenden tar fart.

    Läs fler artiklar om Supply Chain Management
    • Omnikanal
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundlojalitet
    • IT-utveckling och lösningar
    • Kundupplevelse
    • Retailtrender
    Avensia Johan Sommar, expert på Unified Commerce

    Så lyckas du med marknadsplatser och sömlös kundupplevelse

    Hur ska man tänka för att lyckas med marknadsplatser och en sömlös kundupplevelse? Vi har intervjuat Johan Sommar, Avensias expert på Unified Commerce.

    Detaljhandeln en bra start på året

    Få en bra start på året: 3 råd till detaljhandeln

    Detaljhandeln: Hur kan detaljhandeln jobba för att få en bra start på året? EG:s expert inom detaljhandeln listar tre goda råd som hjälper dig att lyckas.

    retail standard molnet

    5 fördelar med en standardiserad molnlösning inom retail

    Vilka fördelar kan detaljhandlare uppnå med en standardiserad och branschanpassad molnlösning? Få svaret i den här artikeln.

    Läs fler artiklar om Omnikanal
    Customer churn IBM SPSS EG

    Customer churn kostar miljarder

    Kundtapp, customer churn, är kostsamt. Därför är det en bra idé att behålla lojala kunder. Här hittar du de verktyg som låter dig förutsäga och undvika kundtapp.

    Mikkel Kruse1

    Så lyckas du med digital marknadsföring

    Transformation från analog till digital marknadsföring har påbörjats inom de flesta verksamheter, även EG. Mikkel Kruse, Marketing & Communications Director, berättar mer i en artikel.

    CRM CRM-projekt

    Så blir CRM-systemet motorn som du behöver

    75 procent av alla CRM-projekt misslyckas. Men med hjälp av några enkla steg blir CRM-systemet en kraftfull motor som kan stärka konkurrenskraften. EG:s CRM-expert Michael Weis berättar hur du lyckas.

    Läs fler artiklar om Marketing

    NRF Retail´s Big Show 2019: En rapport från årets världens största retailmässa

    Ta del av höjdpunkterna från NRF Retail´s Big Show 2019, världens största mässa inom detaljhandeln. EG:s retailexpert berättar om de viktigaste trenderna.

    Detaljhandeln en bra start på året

    Få en bra start på året: 3 råd till detaljhandeln

    Detaljhandeln: Hur kan detaljhandeln jobba för att få en bra start på året? EG:s expert inom detaljhandeln listar tre goda råd som hjälper dig att lyckas.

    Halvera missnöjda callcenter-kunder

    Så halverar du antalet missnöjda callcenter-kunder

    Det engelska mobilföretaget BT har med hjälp av data förbättrat kundupplevelsen och halverat antalet samtal. Här får du tips om hur du ska få färre missnöjda kunder.

    Läs fler artiklar om Enabling employees
    retail standard molnet

    5 fördelar med en standardiserad molnlösning inom retail

    Vilka fördelar kan detaljhandlare uppnå med en standardiserad och branschanpassad molnlösning? Få svaret i den här artikeln.

    Lyckas med julhandeln

    3 tips som räddar din julhandel

    Hur kan du undvika att din nätbutik eller fysiska butik slutar fungera pre-cis före jul, precis som det skedde för tusentals butiker på Black Friday? EG:s expert har tre goda råd.

    Julhandeln detaljhandel

    Retailexperten: 6 tips inför julhandeln

    Julhandeln: Vad ska detaljhandeln tänka på för att lyckas? EG:s retailexpert Anders Trege delar sina bästa tips.

    Läs fler artiklar om E-commerce

    NRF Retail´s Big Show 2019: En rapport från årets världens största retailmässa

    Ta del av höjdpunkterna från NRF Retail´s Big Show 2019, världens största mässa inom detaljhandeln. EG:s retailexpert berättar om de viktigaste trenderna.

    Anna Feuk Brothers

    4 insikter: Från skrivbordet till butiksgolvet

    Vilka lärdomar kan man dra av att jobba en dag i butik? Få svaret i den här artikeln.

    Avensia Johan Sommar, expert på Unified Commerce

    Så lyckas du med marknadsplatser och sömlös kundupplevelse

    Hur ska man tänka för att lyckas med marknadsplatser och en sömlös kundupplevelse? Vi har intervjuat Johan Sommar, Avensias expert på Unified Commerce.

    Läs fler artiklar om Kundlojalitet

    NRF Retail´s Big Show 2019: En rapport från årets världens största retailmässa

    Ta del av höjdpunkterna från NRF Retail´s Big Show 2019, världens största mässa inom detaljhandeln. EG:s retailexpert berättar om de viktigaste trenderna.

    Managed Services Retail detaljhandeln

    6 fördelar med Managed Services inom detaljhandeln

    Har du koll på fördelarna med Managed Services inom detaljhandeln? I den här artikeln berättar EG:s expert om vad du kan uppnå.

    retail standard molnet

    5 fördelar med en standardiserad molnlösning inom retail

    Vilka fördelar kan detaljhandlare uppnå med en standardiserad och branschanpassad molnlösning? Få svaret i den här artikeln.

    Läs fler artiklar om IT-utveckling och lösningar

    NRF Retail´s Big Show 2019: En rapport från årets världens största retailmässa

    Ta del av höjdpunkterna från NRF Retail´s Big Show 2019, världens största mässa inom detaljhandeln. EG:s retailexpert berättar om de viktigaste trenderna.

    Anna Feuk Brothers

    4 insikter: Från skrivbordet till butiksgolvet

    Vilka lärdomar kan man dra av att jobba en dag i butik? Få svaret i den här artikeln.

    Adyen kinesiskt nyår detaljhandeln

    Därför borde den nordiska detaljhandeln satsa på kinesiskt nyår

    Varför borde nordiska detaljhandlare satsa på kinesiska shoppingfenomen? I den här artikeln ger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norra Europa, svaret.

    Läs fler artiklar om Kundupplevelse

    NRF Retail´s Big Show 2019: En rapport från årets världens största retailmässa

    Ta del av höjdpunkterna från NRF Retail´s Big Show 2019, världens största mässa inom detaljhandeln. EG:s retailexpert berättar om de viktigaste trenderna.

    Adyen kinesiskt nyår detaljhandeln

    Därför borde den nordiska detaljhandeln satsa på kinesiskt nyår

    Varför borde nordiska detaljhandlare satsa på kinesiska shoppingfenomen? I den här artikeln ger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norra Europa, svaret.

    Avensia Johan Sommar, expert på Unified Commerce

    Så lyckas du med marknadsplatser och sömlös kundupplevelse

    Hur ska man tänka för att lyckas med marknadsplatser och en sömlös kundupplevelse? Vi har intervjuat Johan Sommar, Avensias expert på Unified Commerce.

    Läs fler artiklar om Retailtrender
    • Utility som handelsvara
    • Från mätare till människa
    • Digital Utility 3.0
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan ge sjöfartsindustrin renare olja

    Blockchain kan vara sjöfartsindustrins räddning från olja av dålig kvalitet, genom registrering av bränslekvaliteten vid varje transaktion.

    GodEl

    GodEl ska bli Sveriges mest effektiva elbolag

    GodEl vill bli Sveriges mest effektiva elbolag. I den här artikeln får du veta hur uppstickaren arbetar för att lyckas.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Vad driver kundnöjdhet inom energibranschen?

    Få insikt i vad som driver kundnöjdhet inom energibranschen. Ta del av en intervju med Per Grenert, konsult och ansvarig för energibranschen på SKI.

    Läs fler artiklar om Utility som handelsvara
    Machine Learning

    Machine Learning ska ge nätbolagen ny kunskap

    Ett danskt forskningsprojekt med Machine Learning ska hjälpa nätbolagen att driftssäkra sina små transformatorstationer.

    CRM 11 skridt

    CRM-klar i 11 steg

    Många begår elementära fel under förberedelsen av ett CRM-projekt. Här får du 11 steg för hur du undviker dödsspiralen.

    Energimålere_Foto Siine Fiig

    Energistyrning: Coop sätter fokus på energiförbrukning

    Certifierad energistyrning enligt ISO 50001 är motorn för att förbättra energiförbrukningen i Coops butiker över hela Danmark.

    Läs fler artiklar om Från mätare till människa
    Machine Learning

    Machine Learning ska ge nätbolagen ny kunskap

    Ett danskt forskningsprojekt med Machine Learning ska hjälpa nätbolagen att driftssäkra sina små transformatorstationer.

    Brain

    Energibranschen måste börja arbeta med analytics

    Analytics är ett samlingsbegrepp för metoder och discipliner som handlar om att använda data för att bättre skapa sammanhang i data, förutse framtida utveckling och ta fram bättre beslutsunderlag.

    Global energiförbrukning

    Det globala energisystemet förändras

    Det globala energisystemet genomgår snabba förändringar som drivs av ett växande behov av energi. Fyra energitrender påverkar utvecklingen.

    Läs fler artiklar om Digital Utility 3.0
    • Teman
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Förändringsledning
      • Internet of Things
      • IT-utveckling och lösningar
      • Persondata | GDPR
      • Säkerhet
    • Manufacturing
      • Datadriven produktion
      • Digital transition
      • Processoptimering
      • Robotar
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnikanal
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundlojalitet
      • IT-utveckling och lösningar
      • Kundupplevelse
      • Retailtrender
    • Utility
      • Utility som handelsvara
      • Från mätare till människa
      • Digital Utility 3.0
      • Om TransformationTools
      • SE DK NO
      • TransformationTools
      • Servitization: produkter till tjänster– så lyckas du
      • 10. juni 2018
      • Big Data & Analytics
      • Förändringsledning
      • Datadriven produktion
      • Supply Chain Management
      • IT-utveckling och lösningar

      Från produkter till tjänster– så lyckas du

      Tre orsaker till att servitization tar fart

      Espen Andersen

      Docent Espen Andersen på Handelshøyskolen BI delar sina råd om hur man lyckas med servitization. Foto: BI.

      Leif Håvar Kvande Leif Håvar Kvande
      Om Leif Håvar Kvande

      Leif Håvar Kvande är redaktör för TransformationTools.no. Han har tidigare jobbat i nästan tio år som journalist och som redaktör för Finansavisens IT-sektion, it-konsult på Atea och som journalist och redaktör på flera tidningar och tidskrifter.

      Leif Håvar arbetar också som Communication Manager på EG Norge.

      Kontakta och följ Leif Håvar Kvande

      • Email: lehkv@eg.no

      Utvalda

      Nordmænd vil spare 20 procent på byggerier inden 2020 ved at digitalisere

      Av: Leif Håvar Kvande

      Byggeplads

      Detta är GDPR

      Av: Leif Håvar Kvande

      GDPR Personal Data Protection ERP

      När sensorerna samspelar med affärssystemet

      Av: Leif Håvar Kvande

      Internet of Things

      Se allt av Leif Håvar Kvande

      Espen Andersen på Handelshøyskolen BI berättar om tre anledningar till att servitization-trenden tar fart. Han förklarar också vad som krävs för att lyckas sälja produkter för att leverera dem som en tjänst.

       

      "Det är en mycket större övergång än vad många tror", säger han.

       

      - Att produkter blir tjänster är inget nytt. När IBM lanserade stordatorn på 1960-talet var det nästan uteslutande i form av hyresavtal. Stordatorerna hyrdes med underhåll och tjänster, säger docent Espen Andersen vid institutionen för strategi och entreprenörskap på BI.

       

      Under de senaste åren har trenden med produkter som är tjänster tagit fart. Fenomenet kallas "servitization" på engelska och sträcker sig över branscher och sektorer, särskilt i västvärlden. Det handlar om övergången från att göra produkter till att leverera produkterna som en tjänst.

       

      Andersen lyfter fram Rolls Royce som levererar flyg som en tjänst istället för flygmotorer. Rolls Royce tar fullt ansvar för att jetmotorerna fungerar korrekt, medan flygplanstillverkare som Boeing köper ett visst antal timmar flygtid.

       

      För att lyckas med servitization måste man vara överens om hur man mäter leveransen. Man måste hitta en affärsmodell där både leverantören och kunden har ett gemensamt intresse för att något ska hända. Espen Andersen, Handelshøyskolen BI

       

      - Anledningen till att servitization tar fart är att mer och mer blir mätbart, du får allt fler sensorer och allt bättre analysverktyg. Dessutom blir konkurrensen på produkten global. Då handlar det snabbt om att konkurrera med pris. Att leverera tjänster är ett sätt att sticka ut, säger Andersen och fortsätter:

       

      - Så länge det kan mätas är det möjligt att leverera vad som helst som en tjänst.

       

      Läs också: Hitachi levererar tågresor som en tjänst till Storbritannien 

       

      - För att lyckas med servitization måste man vara överens om hur man mäter leveransen. Man måste hitta en affärsmodell där både leverantören och kunden har ett gemensamt intresse för att något ska hända. Till exempel, om du genererar vinst så delar du den, fortsätter Andersen.

       

      Andersen lyfter fram tre huvudorsaker till att produkter blir tjänster:

       

      1. Övergång från capex till opex

      2. Differentiering

      3. Långsiktiga kundrelationer

       

      Får du full valuta av CRM-investeringen?

       

      Från capex till opex - och en fot i dörren

      - En typisk motivation för att välja tjänster istället för att köpa produkter är att frigöra kostnaden för att äga saker. Om du kan köpa produkten som en tjänst kommer du att undvika höga investeringskostnader (capex). Istället får du en lägre, månatlig driftskostnad (opex) och ofta kan den ökas eller minskas enligt de faktiska behoven och användningen, säger Andersen.

       

      Molntjänster är ett annat exempel på en produkt som är "tjänstifierad". Istället för att köpa, sätta upp och äga en egen serverpark så hyr man datorkraft som en tjänst från exempelvis Microsoft eller Amazon.

       

      Servitization kan också vara ett sätt att få en fot hos en kund där dörren annars är stängd. Ett exempel är när it-avdelningen hos kunden har valt ett standardiserat CRM-system för koncernen som inte passar alla avdelningar eller dotterbolag.

       

      - Då är det inte möjligt att sälja ett nytt CRM-system via it, men du kan fortfarande sälja en molntjänst direkt till den relevanta avdelningen, en tjänst som har en rad uppsättning funktioner.

       

      Differentiering och nära relationer till kunderna

      Dagens tillverkare inom de flesta branscher och sektorer upplever hård konkurrens från hela världen. Om du har utvecklat en populär produkt kan du hitta en liknande kopia med samma funktionalitet på kort tid - bara billigare. Då blir priset snabbt den enda konkurrensfördelen. Om du levererar produkten som en tjänst skiljer du dig från konkurrenten och skapar samtidigt närmare band med kunderna. Att marknader och branscher blir alltmer globala är en av drivkrafterna bakom servitization. 

       

      - Men för de leverantörer som kommer att gå över till att leverera tjänster är förändringen stor. Det är en betydligt större övergång än vad många är medvetna om. Det kräver en helt annan organisation, ett helt annat sätt att tänka och man får ett helt annat förhållande till kunderna. När du har sålt en produkt så har du avslutat jobbet när produkten levereras, betonar Andersen.

       

      11 steg som gör verksamheten redo för CRM

       

      Större förändringar för leverantörerna

      Andersen berättar att han på 1980-talet var ansvarig för att köpa in datorer till Handelshøyskolen BI. På den tiden gick IBM över till att sälja maskiner som en tjänst. Då kryllade det av säljare på kontoren. 

       

      - Några av dem hade jobbat hårt inom IBM-organisationen under många år. Nu skulle de möta kunder. Det var inte alla som var lämpade att ta dessa kundmöten, säger Andersen och fortsätter:

       

      - Att gå från att sälja en produkt och så många enheter som möjligt till att lösa ett problem för kunden är en övergång på flera olika nivåer. Det är en mental övergång, en stor processförändring, nya mätmetoder måste införas och det är en strategisk övergång för verksamheten. Skulle företaget både sälja produkter medan man går över till att leverera dem som tjänster kan man få problem.

       

      Andersen listar tre saker som måste vara på plats vid övergången till servitization:

       

      • Prismodellen måste vara lättförståelig och enkel

      • Prestandan måste vara mätbar och kunden och leverantören måste komma överens om mätning av prestanda 

      • Kundrelationen måste vara dynamisk

       

      Till sista punkten tillägger Andersen att man "måste kunna ändra tjänsten när kundernas behov förändras."

       

      "För att lyckas måste du tillföra något som dina kunder är villiga att betala för och du måste kunna visualisera utbudet samt värdet."

       

      Läs också: Så når du den digitala kunden

      Få full kontroll från första kundkontakt till slutleverans

      Stärk din konkurrenskraft genom unika kundupplevelser

      • Dela

      Håll dig uppdaterad...

      Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

      Få värdeskapande artiklar, verktyg och inspiration om hur du förankrar den digitala transformationen i din verksamhet- direkt i din inkorg. 

      Anmäl dig här:

      Vinn kampen om kunderna och stärk tillväxten
      Customer Experience Management
      Enterprise Asset Management
      Andra läser också
      servitization

      Servitization: Tillverkande företag blir leverantörer av tjänster

      Customer churn IBM SPSS EG

      Customer churn kostar miljarder

      Customer churn IBM SPSS EG

      Customer churn kostar miljarder

      Dynamics 365 Field Service
      Digitalisering
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O EG SVERIGE AB
      +46 8 631 78 00
      Personuppgiftspolicy