Powered by DXC Technology
  • Om TransformationTools
  • SE DK NO
  • Teman
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Sök
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Förändringsledning
    • Internet of Things
    • IT-utveckling och lösningar
    • Persondata | GDPR
    • Säkerhet
    Blockchain

    Att utveckla en blockkedjestrategi för företaget

    Allt fler företag överväger att använda sig av blockkedjeteknik för att göra sina transaktioner mer säkra och transparenta, men för det krävs rätt strategi.

    Smart factory

    Att koppla samman den smarta fabriken med kundupplevelsen

    Tillverkare kan vinna stort när de kopplar samman den smarta fabriken med kundupplevelsen.

    Automation

    Vad ska automatiseras? Använd ett verktyg för processidentifiering

    En av utmaningarna med RPA är att företagsledare inte vet vilka processer de ska börja att automatiseras. Det är här som ett analysverktyg för processer kan vara till hjälp.

    Läs fler artiklar om Automation
    Blockchain

    Att utveckla en blockkedjestrategi för företaget

    Allt fler företag överväger att använda sig av blockkedjeteknik för att göra sina transaktioner mer säkra och transparenta, men för det krävs rätt strategi.

    AI

    Djup förstärkt inlärning: ett steg närmare verklig AI

    Djup förstärkt inlärning innebär att maskiner interagerar med sin omgivning genom att bearbeta observationer och vidta åtgärder utan vägledning från människor.

    Teknologi

    Nya tekniker ger konkurrensfördelar

    Hur kan företag skapa nya innovationer med hjälp av virtuell och förstärkt verklighet? Vilket mervärde kan drönare ge? Och hur är det med artificiell intelligens? Här får du svaren.

    Läs fler artiklar om Big Data & Analytics
    Cloud

    Molnalkemi omvandlar data till pengar

    Dra nytta av det fullständiga värdet i dina data genom att använda dig av molnets skalbarhet. Molnet är det snabbaste och minst kostsamma sättet att integrera data.

    Cloud

    Molnet mognar i högpresterande datorsystem

    Molnet mognar och för in ny flexibilitet i högpresterande datorsystem

    Teknologi

    Nya tekniker ger konkurrensfördelar

    Hur kan företag skapa nya innovationer med hjälp av virtuell och förstärkt verklighet? Vilket mervärde kan drönare ge? Och hur är det med artificiell intelligens? Här får du svaren.

    Läs fler artiklar om Cloud
    Kontra-Industriell

    Den kontraindustriella revolutionen

    Dagens revolution går lika långt som den första industriella revolutionen. Varför? Idag har immateriella tillgångar ersatt fysiska tillgångar som den främsta grunden för värdeskapande.

    Supply chain

    Varje konsument kommer att ha sin egen distributionskedja

    Produkter blir allt mer skräddarsydda efter konsumentens specifika behov. Det innebär att varje enskild konsument kommer att ha sin egen distributionskedja.

    Blockchain

    Att utveckla en blockkedjestrategi för företaget

    Allt fler företag överväger att använda sig av blockkedjeteknik för att göra sina transaktioner mer säkra och transparenta, men för det krävs rätt strategi.

    Läs fler artiklar om Förändringsledning
    Blockchain

    Att utveckla en blockkedjestrategi för företaget

    Allt fler företag överväger att använda sig av blockkedjeteknik för att göra sina transaktioner mer säkra och transparenta, men för det krävs rätt strategi.

    AI

    Djup förstärkt inlärning: ett steg närmare verklig AI

    Djup förstärkt inlärning innebär att maskiner interagerar med sin omgivning genom att bearbeta observationer och vidta åtgärder utan vägledning från människor.

    Smart factory

    Att koppla samman den smarta fabriken med kundupplevelsen

    Tillverkare kan vinna stort när de kopplar samman den smarta fabriken med kundupplevelsen.

    Läs fler artiklar om Internet of Things
    Kontra-Industriell

    Den kontraindustriella revolutionen

    Dagens revolution går lika långt som den första industriella revolutionen. Varför? Idag har immateriella tillgångar ersatt fysiska tillgångar som den främsta grunden för värdeskapande.

    Cloud

    Molnalkemi omvandlar data till pengar

    Dra nytta av det fullständiga värdet i dina data genom att använda dig av molnets skalbarhet. Molnet är det snabbaste och minst kostsamma sättet att integrera data.

    Supply chain

    Varje konsument kommer att ha sin egen distributionskedja

    Produkter blir allt mer skräddarsydda efter konsumentens specifika behov. Det innebär att varje enskild konsument kommer att ha sin egen distributionskedja.

    Läs fler artiklar om IT-utveckling och lösningar
    Reduce IT Complexity - teknisk gjeld

    Teknikskulden sätter stopp för innovationen

    Teknikskulder eller föråldrad teknik utgör ett stort hinder för företagens möjligheter till innovation och försämrar konkurrenskraften.

    GDPR

    Hård brexit leder till GDPR-problem

    Vid en hård brexit kommer man inte längre att kunna överföra personuppgifter till Storbritannien. Det kan få stora konsekvenser för företag med brittisk verksamhet. Här får du fem råd.

    Mikkel Kruse

    Rädsla och företagskultur bromsar databaserad tillväxt

    Även om den högsta ledningen har upprättat en strategi för att företaget ska stärkas genom ökad användning av data, bromsas framstegen ofta av gamla vanor, silosystem och rädsla för att dela data.

    Läs fler artiklar om Persondata | GDPR
    Blockchain

    Att utveckla en blockkedjestrategi för företaget

    Allt fler företag överväger att använda sig av blockkedjeteknik för att göra sina transaktioner mer säkra och transparenta, men för det krävs rätt strategi.

    Cyber extortion

    Cyberutpressning blir allt mer intimt

    Brottslingar har många nya cyberutpressningsmöjligheter tack vare att våra digitala enheter är en ständigt närvarande del av våra liv. Vilka motåtgärder kan företagen vidta?

    5G future factory

    5G, IoT och AI skapar den perfekta teknikstormen i fabrikerna

    5G, internetanslutna givare och artificiell intelligens skapar en perfekt storm, menar Telenor. Läs om hur Telenor testar dessa tre tekniker för att skapa framtidens fabriker och produktion.

    Läs fler artiklar om Säkerhet
    • Datadriven produktion
    • Digital transition
    • Processoptimering
    • Robotar
    • Supply Chain Management
    Smart factory

    Att koppla samman den smarta fabriken med kundupplevelsen

    Tillverkare kan vinna stort när de kopplar samman den smarta fabriken med kundupplevelsen.

    Intelligent produktion

    Att tackla utmaningar med smart och uppkopplad tillverkning

    Att övergå från en traditionell monteringslinje till smart och uppkopplad tillverkning är en enorm omställning för en organisation.

    Smart factory

    Kan smarta fabriker ge bättre kundupplevelser?

    Smarta fabriker, som blir möjliga genom Industri 4.0, kan dra nytta av fördelarna hos sammankopplade, intelligenta system för att förändra kundupplevelsen.

    Läs fler artiklar om Datadriven produktion
    Smart factory

    Att koppla samman den smarta fabriken med kundupplevelsen

    Tillverkare kan vinna stort när de kopplar samman den smarta fabriken med kundupplevelsen.

    Intelligent produktion

    Att tackla utmaningar med smart och uppkopplad tillverkning

    Att övergå från en traditionell monteringslinje till smart och uppkopplad tillverkning är en enorm omställning för en organisation.

    Smart factory

    Kan smarta fabriker ge bättre kundupplevelser?

    Smarta fabriker, som blir möjliga genom Industri 4.0, kan dra nytta av fördelarna hos sammankopplade, intelligenta system för att förändra kundupplevelsen.

    Läs fler artiklar om Digital transition
    Smart factory

    Att koppla samman den smarta fabriken med kundupplevelsen

    Tillverkare kan vinna stort när de kopplar samman den smarta fabriken med kundupplevelsen.

    Intelligent produktion

    Att tackla utmaningar med smart och uppkopplad tillverkning

    Att övergå från en traditionell monteringslinje till smart och uppkopplad tillverkning är en enorm omställning för en organisation.

    Smart factory

    Kan smarta fabriker ge bättre kundupplevelser?

    Smarta fabriker, som blir möjliga genom Industri 4.0, kan dra nytta av fördelarna hos sammankopplade, intelligenta system för att förändra kundupplevelsen.

    Läs fler artiklar om Processoptimering
    Smart factory

    Att koppla samman den smarta fabriken med kundupplevelsen

    Tillverkare kan vinna stort när de kopplar samman den smarta fabriken med kundupplevelsen.

    Intelligent produktion

    Att tackla utmaningar med smart och uppkopplad tillverkning

    Att övergå från en traditionell monteringslinje till smart och uppkopplad tillverkning är en enorm omställning för en organisation.

    Smart factory

    Kan smarta fabriker ge bättre kundupplevelser?

    Smarta fabriker, som blir möjliga genom Industri 4.0, kan dra nytta av fördelarna hos sammankopplade, intelligenta system för att förändra kundupplevelsen.

    Läs fler artiklar om Robotar
    Smart factory

    Att koppla samman den smarta fabriken med kundupplevelsen

    Tillverkare kan vinna stort när de kopplar samman den smarta fabriken med kundupplevelsen.

    Intelligent produktion

    Att tackla utmaningar med smart och uppkopplad tillverkning

    Att övergå från en traditionell monteringslinje till smart och uppkopplad tillverkning är en enorm omställning för en organisation.

    Smart factory

    Kan smarta fabriker ge bättre kundupplevelser?

    Smarta fabriker, som blir möjliga genom Industri 4.0, kan dra nytta av fördelarna hos sammankopplade, intelligenta system för att förändra kundupplevelsen.

    Läs fler artiklar om Supply Chain Management
    • Omnikanal
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundlojalitet
    • IT-utveckling och lösningar
    • Kundupplevelse
    • Retailtrender
    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail

    Stärk ditt detaljhandelsföretag med AI i molnet

    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail gör ditt detaljhandelsföretag mer flexibelt och hjälper dig att komma närmare kunderna.

    POS Clienteling

    Clienteling: vad det innebär och varför du behöver det i ditt Retail POS

    Clienteling innebär att det personliga bemötandet åter blir en del av shopping i butik. Det betyder att när dina kunder vill ha praktisk hjälp så kan din personal erbjuda just det.

    Så här säljer du till moderna konsumenter

    Så här säljer du till moderna konsumenter

    Du kommer att sälja mer om du ger moderna konsumenter oberoende, mening och värdegrund. Se vad det betyder och hur du erbjuder det till dem.

    Läs fler artiklar om Omnikanal
    POS Clienteling

    Clienteling: vad det innebär och varför du behöver det i ditt Retail POS

    Clienteling innebär att det personliga bemötandet åter blir en del av shopping i butik. Det betyder att när dina kunder vill ha praktisk hjälp så kan din personal erbjuda just det.

    WMS-platform retail

    Fem tips: Så väljer du WMS-plattform till din detaljhandelsverksamhet

    Det kan vara en lång och komplicerad process att välja och implementera rätt WMS-plattform till sin detaljhandelsverksamhet. Här får du fem tips för att pricka rätt.

    Marketing Dynamics 365

    Så stärker du din marknadsföring med Dynamics 365

    Träffa mitt i prick! Dynamics 365 for Marketing är ett effektivt verktyg som drar nytta av alla företagets data och ger kunderna den perfekta, personligt anpassade kundupplevelsen.

    Läs fler artiklar om Marketing
    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail

    Stärk ditt detaljhandelsföretag med AI i molnet

    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail gör ditt detaljhandelsföretag mer flexibelt och hjälper dig att komma närmare kunderna.

    POS Clienteling

    Clienteling: vad det innebär och varför du behöver det i ditt Retail POS

    Clienteling innebär att det personliga bemötandet åter blir en del av shopping i butik. Det betyder att när dina kunder vill ha praktisk hjälp så kan din personal erbjuda just det.

    Så här säljer du till moderna konsumenter

    Så här säljer du till moderna konsumenter

    Du kommer att sälja mer om du ger moderna konsumenter oberoende, mening och värdegrund. Se vad det betyder och hur du erbjuder det till dem.

    Läs fler artiklar om Enabling employees
    Julhandeln detaljhandel

    Retailexperten: 6 tips inför julhandeln

    Julhandeln: Vad ska detaljhandeln tänka på för att lyckas? Retailexpert Anders Trege delar sina bästa tips.

    Lyckas med julhandeln

    3 tips som räddar din julhandel

    Hur kan du undvika att din nätbutik eller fysiska butik slutar fungera pre-cis före jul, precis som det skedde för tusentals butiker på Black Friday? Expert har tre goda råd.

    Black Friday tips

    Så lyckas du med Black Friday

    Är du redo inför årets stora köpfest? Retailexpert Anders Trege berättar om fem fördelar och ger dig fem tips inför Black Friday.

    Läs fler artiklar om E-commerce
    Julhandeln detaljhandel

    Retailexperten: 6 tips inför julhandeln

    Julhandeln: Vad ska detaljhandeln tänka på för att lyckas? Retailexpert Anders Trege delar sina bästa tips.

    Black Friday tips

    Så lyckas du med Black Friday

    Är du redo inför årets stora köpfest? Retailexpert Anders Trege berättar om fem fördelar och ger dig fem tips inför Black Friday.

    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail

    Stärk ditt detaljhandelsföretag med AI i molnet

    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail gör ditt detaljhandelsföretag mer flexibelt och hjälper dig att komma närmare kunderna.

    Läs fler artiklar om Kundlojalitet

    PSD 2-direktivet öppnar upp för kreativitet och entreprenörskap

    Vill du veta hur din verksamhet kan dra nytta av PSD 2-direktivet? I den här artikeln berättar Morgan Sellén, Managing Director på Verifone Sweden om möjligheterna för detaljhandeln.

    Lyckas med julhandeln

    3 tips som räddar din julhandel

    Hur kan du undvika att din nätbutik eller fysiska butik slutar fungera pre-cis före jul, precis som det skedde för tusentals butiker på Black Friday? Expert har tre goda råd.

    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail

    Stärk ditt detaljhandelsföretag med AI i molnet

    Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations for Retail gör ditt detaljhandelsföretag mer flexibelt och hjälper dig att komma närmare kunderna.

    Läs fler artiklar om IT-utveckling och lösningar

    PSD 2-direktivet öppnar upp för kreativitet och entreprenörskap

    Vill du veta hur din verksamhet kan dra nytta av PSD 2-direktivet? I den här artikeln berättar Morgan Sellén, Managing Director på Verifone Sweden om möjligheterna för detaljhandeln.

    Julhandeln detaljhandel

    Retailexperten: 6 tips inför julhandeln

    Julhandeln: Vad ska detaljhandeln tänka på för att lyckas? Retailexpert Anders Trege delar sina bästa tips.

    Black Friday tips

    Så lyckas du med Black Friday

    Är du redo inför årets stora köpfest? Retailexpert Anders Trege berättar om fem fördelar och ger dig fem tips inför Black Friday.

    Läs fler artiklar om Kundupplevelse

    PSD 2-direktivet öppnar upp för kreativitet och entreprenörskap

    Vill du veta hur din verksamhet kan dra nytta av PSD 2-direktivet? I den här artikeln berättar Morgan Sellén, Managing Director på Verifone Sweden om möjligheterna för detaljhandeln.

    Julhandeln detaljhandel

    Retailexperten: 6 tips inför julhandeln

    Julhandeln: Vad ska detaljhandeln tänka på för att lyckas? Retailexpert Anders Trege delar sina bästa tips.

    Lyckas med julhandeln

    3 tips som räddar din julhandel

    Hur kan du undvika att din nätbutik eller fysiska butik slutar fungera pre-cis före jul, precis som det skedde för tusentals butiker på Black Friday? Expert har tre goda råd.

    Läs fler artiklar om Retailtrender
    • Utility som handelsvara
    • Från mätare till människa
    • Digital Utility 3.0
    • Nordisk Innovation
    Uniper CIO digital strategi

    Globalt energiföretag med skyhöga ambitioner

    Uniper är ett av världens yngsta energiföretag. Trots detta har de en mycket ambitiös digital strategi.

    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan ge sjöfartsindustrin renare olja

    Blockchain kan vara sjöfartsindustrins räddning från olja av dålig kvalitet, genom registrering av bränslekvaliteten vid varje transaktion.

    Analytics utility

    Analytics-experten: Fördelarna som energibolagen kan uppnå

    Analytics kan hjälpa energibolag att öka merförsäljning, minska kostnader och förutspå kundtapp. Ta del av fördelarna med analytics, hur du kommer igång och ta del av vad energibolag bör tänka på.

    Läs fler artiklar om Utility som handelsvara
    Uniper CIO digital strategi

    Globalt energiföretag med skyhöga ambitioner

    Uniper är ett av världens yngsta energiföretag. Trots detta har de en mycket ambitiös digital strategi.

    Machine Learning

    Machine Learning ska ge nätbolagen ny kunskap

    Ett danskt forskningsprojekt med Machine Learning ska hjälpa nätbolagen att driftssäkra sina små transformatorstationer.

    CRM 11 skridt

    CRM-klar i 11 steg

    Många begår elementära fel under förberedelsen av ett CRM-projekt. Här får du 11 steg för hur du undviker dödsspiralen.

    Läs fler artiklar om Från mätare till människa
    Uniper CIO digital strategi

    Globalt energiföretag med skyhöga ambitioner

    Uniper är ett av världens yngsta energiföretag. Trots detta har de en mycket ambitiös digital strategi.

    Machine Learning

    Machine Learning ska ge nätbolagen ny kunskap

    Ett danskt forskningsprojekt med Machine Learning ska hjälpa nätbolagen att driftssäkra sina små transformatorstationer.

    Brain

    Energibranschen måste börja arbeta med analytics

    Analytics är ett samlingsbegrepp för metoder och discipliner som handlar om att använda data för att bättre skapa sammanhang i data, förutse framtida utveckling och ta fram bättre beslutsunderlag.

    Läs fler artiklar om Digital Utility 3.0
    Uniper CIO digital strategi

    Globalt energiföretag med skyhöga ambitioner

    Uniper är ett av världens yngsta energiföretag. Trots detta har de en mycket ambitiös digital strategi.

    Datahubben i Danmark

    Nordiska DataHubs kan ge en starkare elmarknad

    DataHubs: Sverige ska skapa en DataHub där elnätsbolag och elhandelsbolag kan utbyta data om kunder och deras elanvändning, och man drar nytta av danska erfarenheter.

    Dataetik framtidens arbetsplats

    Dataetik: ISS har fyllt framtidens arbetsplats med sensorer

    Dataetik sätter gränser för ISS användning av personuppgifter på framtidens arbetsplats, men visionen om ett smartare kontor får kraft av sensorer.

    Läs fler artiklar om Nordisk Innovation
    • Teman
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Förändringsledning
      • Internet of Things
      • IT-utveckling och lösningar
      • Persondata | GDPR
      • Säkerhet
    • Manufacturing
      • Datadriven produktion
      • Digital transition
      • Processoptimering
      • Robotar
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnikanal
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundlojalitet
      • IT-utveckling och lösningar
      • Kundupplevelse
      • Retailtrender
    • Utility
      • Utility som handelsvara
      • Från mätare till människa
      • Digital Utility 3.0
      • Nordisk Innovation
      • Om TransformationTools
      • SE DK NO
      • TransformationTools
      • Servitization från produkter till tjänster
      • 03. juni 2018
      • Big Data & Analytics
      • Förändringsledning
      • IT-utveckling och lösningar
      • Säkerhet
      • Persondata | GDPR

      Servitization: Tillverkande företag blir leverantörer av tjänster

      England köper tåg som en tjänst

      servitization

      Servitization blir allt viktigare för tillverkande företag inom alla branscher. Idag köper England "tåg som en tjänst" från Hitachi. Foto: Hitachi.

      Leif Håvar Kvande Leif Håvar Kvande
      Om Leif Håvar Kvande

      Leif Håvar Kvande är redaktör för TransformationTools.no. Han har tidigare jobbat i nästan tio år som journalist och som redaktör för Finansavisens IT-sektion, it-konsult på Atea och som journalist och redaktör på flera tidningar och tidskrifter.

      Leif Håvar arbetar också som Communication Manager på EG Norge.

      Kontakta och följ Leif Håvar Kvande

      • Email: lehkv@eg.no

      Utvalda

      Öka lönsamheten och kvaliteten med branschspecifika lösningar

      Av: Leif Håvar Kvande

      processindutri livsmedelsproduktion

      Machine Learning blir snart "bread and butter"

      Av: Leif Håvar Kvande

      Machine Learning Artificial Intelligence

      Maskininlärning gör tillverkningsföretag mer lönsamma

      Av: Leif Håvar Kvande

      Maskininlärning: gör tillverkningsföretag smartare

      Se allt av Leif Håvar Kvande

      Servitization knyter kunderna närmare verksamheten och kan öka både intäkter och lönsamhet. Lär dig från Hitachi och Rolls Royce.

       

      Servitization: Trenden är ett faktum ute bland koncerner inom olika branscher, speciellt i västvärlden. Det handlar om övergången från att skapa produkter till att leverera produkterna som en tjänst. Det finns flera mer eller mindre kända exempel på detta.

       

      Ett av världens största servitizationavtal är Hitachis. Det omfattande avtalet handlar om att leverera "tåg som en tjänst" till Department for Transport i Storbritannien. Avtalet värt cirka 60 miljarder dollar och går ut på att ersätta de 40 år gamla dieseltågen InterCity 125 och InterCity 225 med höghastighetståget Hitachi Class 800.

       

      Department for Transport varken köper eller leasar tågen. Istället har man köpt en transporttjänst från överenskomna ställen och vid avtalade tider. Hitachi säkerställer att tågen kommer och går som de ska och ansvarar för utbildning, underhåll och service samt infrastrukturen för järnvägen.

       

      - Hitachi tar en stor ekonomisk risk, skriver Hu Yoshida, global teknikchef på Hitachi, på sin blogg.

       

       

      England köper transport – inte tåg

      För England innebär förändringen att landet köper tågdrift, inte tågset och järnvägar. Kostnaderna flyttas i förskott från kapitalintensiva investeringar till en lägre och mer förutsägbar driftskostnad - från capex till opex.

       

      Tåg är en kapitalintensiv verksamhet med pressade priser. Lönsamhet uppstår när underhåll och service hanteras effektivt och välskött, men nu kommer Hitachi till England med en helt ny affärsmodell.

       

      - Hitachi är övertygade om att vi kan leverera "tåg som en tjänst" lönsamt genom omfattande användning av Big Data och dataanalys. Tågen är utrustade med ett antal sensorer som ger kontroll över realtid, analys, kontroll och underhåll, skriver Yoshida.

       

      Datadriven verksamhet

      - Förändringen med Hitachi beror på en mycket närmare koppling mellan divisionerna i koncernen och drivs av dataanalys samt Big Data. Under de senaste 15 åren är vi mest kända som ett företag som har tillverkat datalagringsutrustning.

      Hårdvara kommer alltid vara nödvändigt, men du säljer inte bara hårdvara eller produkter. Kunderna vill ha lösningar från A till Ö, säger Bob Plumridge, när "tåg som en tjänst" lanserades, enligt The Inquirer.

       

      Inspiration: Rolls Royce modell TotalCare

      Ett annat exempel är Rolls Royce, som levererar "timmar i luften" som en tjänst, istället för att sälja jetmotorer genom TotalCare-modellen. Med TotalCare betalar flygbolagen till exempel för antalet timmar i luften och Rolls Royce ser till att jetmotorerna fungerar smidigt, inklusive sensorer, IoT (internet of things, datainsamling och dataanalys. Rolls Royce har bland annat fördubblat motorns genomsnittliga livslängd och minskat nertiden. TotalCare gör att flygplanstillverkarna knyts närmare Rolls Royce - och över längre tid.

       

      12 faktorer som driver utvecklingen med servitization:

      • Globalisering – Ökad konkurrens från lågkostnadsländer

      • Önskemål från kunder – Krav på minskad risk och nya kontrakt

      • Tätare kopplingar till kunder - Tjänster knyter dig närmare kunder och gör dem mer beroende av dig

      • "Eviga" avtal - Ger en omfattande kostnadsbild för hela produktens livslängd

      • Ägande VS användning - Betalning för användning istället för ägande är mer lönsamt för kunder/användare

      • Generalisering/standardisering – Konkurrensen inom produkter är inriktad på kostnader

      • Nya affärsmodeller - Med fastprisavtal och effektbaserade avtal

      • Internet of things (IoT) - Med användning av sensorer kan underhåll förutses och bli mer ekonomiskt

      • Big Data och dataanalys - Smart och insiktsfull användning av stora datamängder

      • Småskaliga och lokala utskrifter (3D-utskrift) - 3D-skrivare på plats ersätter deltransport av delar

      • Geopolitik - Exportkontroll och regioner där konflikter råder

      • Resursbrist - Energipriser, CO2-avtryck och återanvändning

      Källa: Driving Competitiveness Through Servitization.

       

      Servitization som konkurrensfördel 

      Viktor Avlonitis, Thomas Frandsen, Juliana Hsuan och Christer Karlsson vid Copenhagen Business School (CBS) har undersökt varför servitizationtrenden blir alltmer utbredd. I rapporten "Driving Competitiveness Through Servitization" lyfter forskarna fram närmare band till kunderna, högre krav från kunderna och prispress kopplat till produkter som viktiga poänger.  

       

      Tre poänger från rapporten

      • Intäkterna kopplat till servitization ökar med 5-10 procent varje år

      • 71 procent av de globala tillverkande företagen använder servitization för att särskilja sig från konkurrerenterna 

      • 82 procent av de europeiska tillverkande företagen lägger vikt vid tjänster relaterade till produkter

      Servitization har stor betydelse som konkurrensfördel. I den mest avancerade formen handlar det om affärsmodeller som kopplar produkter och tjänster till en enhetlig leverans. Det framgår i rapporten.

       

      Så väljer du rätt ERP-partner

       

      Uppnå din digitala potential- Läs mer här 

       

      Förbättra kundupplevelsen

      • Dela

      Utnyttja de digitala affärsmöjligheterna

      Anmäla dig till nyhetsbrev från oss på DXC Technology och få strategisk inspiration och praktiska förslag på hur ditt företag bäst kan utnyttja digitala möjligheter - direkt i din inkorg.


      Vi på DXC har spännande erbjudanden och nyheter om våra produkter och tjänster som vi hoppas att du vill höra om via e-post. Vi kommer att använda din information för att förutsäga vad du kanske är intresserad av. Vi hanterar din data med respekt och du hittar detaljerna om det i vår integritetspolicy.

       

      Genom att godta att DXC hanterar din data ger du oss möjligheten att tillhandahålla skräddarsytt innehåll i marknadsföringssyfte. Hanteringen av data låter DXC använda informationen om dig för att leverera det mest relevanta innehållet. Detta samtycke kan upphävas när som helst. För mer information om hur data används, vänligen se DXC:s integritetspolicy.

      IT outsourcing
      Andra läser också
      Espen Andersen

      Från produkter till tjänster– så lyckas du

      Business Intelligence manufacturing

      Så kan Business Intelligence göra produktionen konkurrenskraftig

      Customer churn IBM SPSS EG

      Customer churn kostar miljarder

      ERP Technology value matrix 2017
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O DXC Technology
      +46 8 524 910 00
      Personuppgiftspolicy