• Om TransformationTools
  • SE DK NO
  • Teman
  • Manufacturing
  • Retail
  • Utility
Sök
    • Automation
    • Big Data & Analytics
    • Cloud
    • Förändringsledning
    • Internet of Things
    • IT-utveckling och lösningar
    • Persondata | GDPR
    • Säkerhet
    Bente Sollid Storehaug

    Internetgurun: Satsa på blockchain

    Även om bitcoin har fallit sedan den 18 december förra året är det smart att bli bekant med tekniken bakom kryptovalutan – blockchain.

    Dansand digital foregansgsbedrift med automatisering

    Digitala pionjärer: Dansand stärkte sin ställning med hjälp av automatisering

    Med hjälp av automatisering ligger Dansand långt före sina konkurrenter. Läs om hur det gick till och få tre råd kring digitalisering från en digital pionjär.

    GDPR EU Personal Data Protection

    GDPR: De 5 vanligaste misstagen

    GDPR: Advokatfirman DLA Piper har hjälpt många företag att leva upp till EU:s nya persondataförordning. Läs mer om de fem vanligaste misstagen.

    Läs fler artiklar om Automation
    Sensorer projektindustrin

    Sensorer gör industrin smartare

    Nätanslutna sensorer, tillsammans med Big Data, gör både tillverkande företag och produkter smartare. IoT, datainsamling och analys ökar produktens värde.

    Bör vi lagstifta om artificiell intelligens?

    Är det en bra idé att lagstifta om artificiell intelligens?

    Ska vi lagstifta om artificiell intelligens? Ja och nej – men vi måste veta vad det är vi lagstiftar om, för artificiell intelligens spänner över flera tekniker. Vad tycker du?

    Rapport Microsoft E&Y

    Artficiell intelligens är här– men hur långt har vi egentligen kommit?

    Hur långt är vi med artificiell intelligens i Sverige? Vilken teknik använder vi? Och hur långt är vi i förhållande till andra länder? Få svaret här.

    Läs fler artiklar om Big Data & Analytics
    retail standard molnet

    5 fördelar med en standardiserad molnlösning inom retail

    Vilka fördelar kan detaljhandlare uppnå med en standardiserad och branschanpassad molnlösning? Få svaret i den här artikeln.

    GDPR EU Personal Data Protection

    GDPR: De 5 vanligaste misstagen

    GDPR: Advokatfirman DLA Piper har hjälpt många företag att leva upp till EU:s nya persondataförordning. Läs mer om de fem vanligaste misstagen.

    Bo Hjort Christensen

    Vad är egentligen digitalisering?

    Vad betyder egentligen digitalisering? Och vad krävs för att digital transformation ska bli framgångsrikt? Hur säkrar man vinsterna? ERP-experten Bo Hjort Christensen svarar.

    Läs fler artiklar om Cloud
    Jani Lykke Methmann

    SME-företag behöver digitalt stöd

    SME-företag kan inte frigöra sin potential utan hjälp av digitaliseringen, menar Væksthus Syddanmarks chef, Jani Lykke Methmann.

    Mikkel Kruse

    Rädsla och företagskultur bromsar databaserad tillväxt

    Även om den högsta ledningen har upprättat en strategi för att företaget ska stärkas genom ökad användning av data, bromsas framstegen ofta av gamla vanor, silosystem och rädsla för att dela data.

    Gartner ITxpo Mike Harris opening keynote

    Gartner: De viktigaste tekniktrenderna för 2019

    Gartner har valt ut de tio strategiskt viktigaste tekniktrenderna för 2019. I den första av två artiklar berättar vi om de fem första.

    Läs fler artiklar om Förändringsledning
    Sensorer projektindustrin

    Sensorer gör industrin smartare

    Nätanslutna sensorer, tillsammans med Big Data, gör både tillverkande företag och produkter smartare. IoT, datainsamling och analys ökar produktens värde.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunden i framtidens fabrik

    5G erbjuder helt nya möjligheter, jämfört med dagens mobilnät. Telenor leder ett europeiskt forskningsprojekt som undersöker 5G i framtidens fabriker.

    Erfa Inventar

    Digitalisering fördubblade omsättningen

    Michael Lentz har automatiserat sitt företag under de senaste 10 åren. Och sparat både tid och pengar. Se varför hans bästa råd är att tänka kreativt.

    Läs fler artiklar om Internet of Things
    Sensorer projektindustrin

    Sensorer gör industrin smartare

    Nätanslutna sensorer, tillsammans med Big Data, gör både tillverkande företag och produkter smartare. IoT, datainsamling och analys ökar produktens värde.

    Jani Lykke Methmann

    SME-företag behöver digitalt stöd

    SME-företag kan inte frigöra sin potential utan hjälp av digitaliseringen, menar Væksthus Syddanmarks chef, Jani Lykke Methmann.

    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan ge sjöfartsindustrin renare olja

    Blockchain kan vara sjöfartsindustrins räddning från olja av dålig kvalitet, genom registrering av bränslekvaliteten vid varje transaktion.

    Läs fler artiklar om IT-utveckling och lösningar
    Mikkel Kruse

    Rädsla och företagskultur bromsar databaserad tillväxt

    Även om den högsta ledningen har upprättat en strategi för att företaget ska stärkas genom ökad användning av data, bromsas framstegen ofta av gamla vanor, silosystem och rädsla för att dela data.

    Jan Sandtrø partner DLA Piper, GDPR-ekspert

    11 felaktiga påståenden om GDPR

    GDPR-experten och advokaten Jan Sandtrø från DLA Piper reder ut 11 myter och felaktiga påståenden om GDPR.

    Så påverkas retail av GDPR

    Hur påverkar GDPR detaljhandeln?

    Ta reda på vilka steg du som detaljhandlare behöver ta för att bli redo för GDPR. I den här artikeln får du också veta vilka personuppgifter som är specifikt relevanta för just retail.

    Läs fler artiklar om Persondata | GDPR
    Mikkel Kruse

    Rädsla och företagskultur bromsar databaserad tillväxt

    Även om den högsta ledningen har upprättat en strategi för att företaget ska stärkas genom ökad användning av data, bromsas framstegen ofta av gamla vanor, silosystem och rädsla för att dela data.

    Patrick Waldemar, Telenor

    5G blir grunden i framtidens fabrik

    5G erbjuder helt nya möjligheter, jämfört med dagens mobilnät. Telenor leder ett europeiskt forskningsprojekt som undersöker 5G i framtidens fabriker.

    Jan Sandtrø partner DLA Piper, GDPR-ekspert

    11 felaktiga påståenden om GDPR

    GDPR-experten och advokaten Jan Sandtrø från DLA Piper reder ut 11 myter och felaktiga påståenden om GDPR.

    Läs fler artiklar om Säkerhet
    • Datadriven produktion
    • Digital transition
    • Processoptimering
    • Robotar
    • Supply Chain Management
    Danfoss Drives framtidens fabrik

    Danfoss Drives bygger framtidens fabrik

    Danfoss Drives utgår från Industri 4.0-tekniker när de bygger framtidens fabrik. Se vad det innebär.

    Erfa Inventar

    Digitalisering fördubblade omsättningen

    Michael Lentz har automatiserat sitt företag under de senaste 10 åren. Och sparat både tid och pengar. Se varför hans bästa råd är att tänka kreativt.

    Digitala pionjärer: Så blir du bäst inom branschen

    Digitala pionjärer: Så blir du bäst inom branschen

    Du kan bli en digital pionjär med hjälp av fem steg. Läs TransformationTools guide här och påbörja resan mot branschens topp.

    Läs fler artiklar om Datadriven produktion
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan ge sjöfartsindustrin renare olja

    Blockchain kan vara sjöfartsindustrins räddning från olja av dålig kvalitet, genom registrering av bränslekvaliteten vid varje transaktion.

    Bente Sollid Storehaug

    Internetgurun: Satsa på blockchain

    Även om bitcoin har fallit sedan den 18 december förra året är det smart att bli bekant med tekniken bakom kryptovalutan – blockchain.

    Greens Engros

    Digitalisering gav grönsakshandlaren tillväxt

    Hur kan digitalisering skapa tillväxt hos en grönsakshandlare? Lars Green från Greens Engros berättar om hur digitalisering ger en bättre köpupplevelse.

    Läs fler artiklar om Digital transition
    Danfoss Drives framtidens fabrik

    Danfoss Drives bygger framtidens fabrik

    Danfoss Drives utgår från Industri 4.0-tekniker när de bygger framtidens fabrik. Se vad det innebär.

    Bente Sollid Storehaug

    Internetgurun: Satsa på blockchain

    Även om bitcoin har fallit sedan den 18 december förra året är det smart att bli bekant med tekniken bakom kryptovalutan – blockchain.

    Erfa Inventar

    Digitalisering fördubblade omsättningen

    Michael Lentz har automatiserat sitt företag under de senaste 10 åren. Och sparat både tid och pengar. Se varför hans bästa råd är att tänka kreativt.

    Läs fler artiklar om Processoptimering
    Danfoss Drives framtidens fabrik

    Danfoss Drives bygger framtidens fabrik

    Danfoss Drives utgår från Industri 4.0-tekniker när de bygger framtidens fabrik. Se vad det innebär.

    Digital pionjär

    Digitala pionjärer: Vill du bli bäst inom branschen?

    Vad kännetecknar en digital pionjär? Få svaret här samt tre tips för att bli en digital pionjär inom din bransch.

    Maskininlärning: gör tillverkningsföretag smartare

    Maskininlärning gör tillverkningsföretag mer lönsamma

    Maskininlärning lönar sig snabbt i tillverkningsföretag. Här hittar du tre tips på hur du ökar både kundnöjdheten och lönsamheten med hjälp av maskininlärning.

    Läs fler artiklar om Robotar
    Danfoss Drives framtidens fabrik

    Danfoss Drives bygger framtidens fabrik

    Danfoss Drives utgår från Industri 4.0-tekniker när de bygger framtidens fabrik. Se vad det innebär.

    Bente Sollid Storehaug

    Internetgurun: Satsa på blockchain

    Även om bitcoin har fallit sedan den 18 december förra året är det smart att bli bekant med tekniken bakom kryptovalutan – blockchain.

    Espen Andersen

    Från produkter till tjänster– så lyckas du

    Övergången från att sälja produkter till att leverera produkterna som tjänster är mycket större än många tror, säger Espen Andersen på Handelshøyskolen BI. Läs varför servitization-trenden tar fart.

    Läs fler artiklar om Supply Chain Management
    • Omnikanal
    • Marketing
    • Enabling employees
    • E-commerce
    • Kundlojalitet
    • IT-utveckling och lösningar
    • Kundupplevelse
    • Retailtrender
    Avensia Johan Sommar, expert på Unified Commerce

    Så lyckas du med marknadsplatser och sömlös kundupplevelse

    Hur ska man tänka för att lyckas med marknadsplatser och en sömlös kundupplevelse? Vi har intervjuat Johan Sommar, Avensias expert på Unified Commerce.

    Detaljhandeln en bra start på året

    Få en bra start på året: 3 råd till detaljhandeln

    Detaljhandeln: Hur kan detaljhandeln jobba för att få en bra start på året? EG:s expert inom detaljhandeln listar tre goda råd som hjälper dig att lyckas.

    retail standard molnet

    5 fördelar med en standardiserad molnlösning inom retail

    Vilka fördelar kan detaljhandlare uppnå med en standardiserad och branschanpassad molnlösning? Få svaret i den här artikeln.

    Läs fler artiklar om Omnikanal
    Customer churn IBM SPSS EG

    Customer churn kostar miljarder

    Kundtapp, customer churn, är kostsamt. Därför är det en bra idé att behålla lojala kunder. Här hittar du de verktyg som låter dig förutsäga och undvika kundtapp.

    Mikkel Kruse1

    Så lyckas du med digital marknadsföring

    Transformation från analog till digital marknadsföring har påbörjats inom de flesta verksamheter, även EG. Mikkel Kruse, Marketing & Communications Director, berättar mer i en artikel.

    CRM CRM-projekt

    Så blir CRM-systemet motorn som du behöver

    75 procent av alla CRM-projekt misslyckas. Men med hjälp av några enkla steg blir CRM-systemet en kraftfull motor som kan stärka konkurrenskraften. EG:s CRM-expert Michael Weis berättar hur du lyckas.

    Läs fler artiklar om Marketing
    Detaljhandeln en bra start på året

    Få en bra start på året: 3 råd till detaljhandeln

    Detaljhandeln: Hur kan detaljhandeln jobba för att få en bra start på året? EG:s expert inom detaljhandeln listar tre goda råd som hjälper dig att lyckas.

    Halvera missnöjda callcenter-kunder

    Så halverar du antalet missnöjda callcenter-kunder

    Det engelska mobilföretaget BT har med hjälp av data förbättrat kundupplevelsen och halverat antalet samtal. Här får du tips om hur du ska få färre missnöjda kunder.

    Digital transformation detaljhandeln

    5 faktorer som skapar digital transformation inom detaljhandeln

    Digital transformation: Vad skapar digital transformation inom detaljhandeln? EG:s expert inom retail listar fem faktorer.

    Läs fler artiklar om Enabling employees
    retail standard molnet

    5 fördelar med en standardiserad molnlösning inom retail

    Vilka fördelar kan detaljhandlare uppnå med en standardiserad och branschanpassad molnlösning? Få svaret i den här artikeln.

    Lyckas med julhandeln

    3 tips som räddar din julhandel

    Hur kan du undvika att din nätbutik eller fysiska butik slutar fungera pre-cis före jul, precis som det skedde för tusentals butiker på Black Friday? EG:s expert har tre goda råd.

    Julhandeln detaljhandel

    Retailexperten: 6 tips inför julhandeln

    Julhandeln: Vad ska detaljhandeln tänka på för att lyckas? EG:s retailexpert Anders Trege delar sina bästa tips.

    Läs fler artiklar om E-commerce
    Anna Feuk Brothers

    4 insikter: Från skrivbordet till butiksgolvet

    Vilka lärdomar kan man dra av att jobba en dag i butik? Få svaret i den här artikeln.

    Avensia Johan Sommar, expert på Unified Commerce

    Så lyckas du med marknadsplatser och sömlös kundupplevelse

    Hur ska man tänka för att lyckas med marknadsplatser och en sömlös kundupplevelse? Vi har intervjuat Johan Sommar, Avensias expert på Unified Commerce.

    retail standard molnet

    5 fördelar med en standardiserad molnlösning inom retail

    Vilka fördelar kan detaljhandlare uppnå med en standardiserad och branschanpassad molnlösning? Få svaret i den här artikeln.

    Läs fler artiklar om Kundlojalitet
    Managed Services Retail detaljhandeln

    6 fördelar med Managed Services inom detaljhandeln

    Har du koll på fördelarna med Managed Services inom detaljhandeln? I den här artikeln berättar EG:s expert om vad du kan uppnå.

    retail standard molnet

    5 fördelar med en standardiserad molnlösning inom retail

    Vilka fördelar kan detaljhandlare uppnå med en standardiserad och branschanpassad molnlösning? Få svaret i den här artikeln.

    Lyckas med julhandeln

    3 tips som räddar din julhandel

    Hur kan du undvika att din nätbutik eller fysiska butik slutar fungera pre-cis före jul, precis som det skedde för tusentals butiker på Black Friday? EG:s expert har tre goda råd.

    Läs fler artiklar om IT-utveckling och lösningar
    Anna Feuk Brothers

    4 insikter: Från skrivbordet till butiksgolvet

    Vilka lärdomar kan man dra av att jobba en dag i butik? Få svaret i den här artikeln.

    Adyen kinesiskt nyår detaljhandeln

    Därför borde den nordiska detaljhandeln satsa på kinesiskt nyår

    Varför borde nordiska detaljhandlare satsa på kinesiska shoppingfenomen? I den här artikeln ger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norra Europa, svaret.

    Avensia Johan Sommar, expert på Unified Commerce

    Så lyckas du med marknadsplatser och sömlös kundupplevelse

    Hur ska man tänka för att lyckas med marknadsplatser och en sömlös kundupplevelse? Vi har intervjuat Johan Sommar, Avensias expert på Unified Commerce.

    Läs fler artiklar om Kundupplevelse
    Adyen kinesiskt nyår detaljhandeln

    Därför borde den nordiska detaljhandeln satsa på kinesiskt nyår

    Varför borde nordiska detaljhandlare satsa på kinesiska shoppingfenomen? I den här artikeln ger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norra Europa, svaret.

    Avensia Johan Sommar, expert på Unified Commerce

    Så lyckas du med marknadsplatser och sömlös kundupplevelse

    Hur ska man tänka för att lyckas med marknadsplatser och en sömlös kundupplevelse? Vi har intervjuat Johan Sommar, Avensias expert på Unified Commerce.

    Lyckas med julhandeln

    3 tips som räddar din julhandel

    Hur kan du undvika att din nätbutik eller fysiska butik slutar fungera pre-cis före jul, precis som det skedde för tusentals butiker på Black Friday? EG:s expert har tre goda råd.

    Läs fler artiklar om Retailtrender
    • Utility som handelsvara
    • Från mätare till människa
    • Digital Utility 3.0
    Søfartsindustrien olie blockchain

    Blockchain kan ge sjöfartsindustrin renare olja

    Blockchain kan vara sjöfartsindustrins räddning från olja av dålig kvalitet, genom registrering av bränslekvaliteten vid varje transaktion.

    GodEl

    GodEl ska bli Sveriges mest effektiva elbolag

    GodEl vill bli Sveriges mest effektiva elbolag. I den här artikeln får du veta hur uppstickaren arbetar för att lyckas.

    SKI Energi 2018

    SKI Energi 2018: Vad driver kundnöjdhet inom energibranschen?

    Få insikt i vad som driver kundnöjdhet inom energibranschen. Ta del av en intervju med Per Grenert, konsult och ansvarig för energibranschen på SKI.

    Läs fler artiklar om Utility som handelsvara
    Machine Learning

    Machine Learning ska ge nätbolagen ny kunskap

    Ett danskt forskningsprojekt med Machine Learning ska hjälpa nätbolagen att driftssäkra sina små transformatorstationer.

    CRM 11 skridt

    CRM-klar i 11 steg

    Många begår elementära fel under förberedelsen av ett CRM-projekt. Här får du 11 steg för hur du undviker dödsspiralen.

    Energimålere_Foto Siine Fiig

    Energistyrning: Coop sätter fokus på energiförbrukning

    Certifierad energistyrning enligt ISO 50001 är motorn för att förbättra energiförbrukningen i Coops butiker över hela Danmark.

    Läs fler artiklar om Från mätare till människa
    Machine Learning

    Machine Learning ska ge nätbolagen ny kunskap

    Ett danskt forskningsprojekt med Machine Learning ska hjälpa nätbolagen att driftssäkra sina små transformatorstationer.

    Brain

    Energibranschen måste börja arbeta med analytics

    Analytics är ett samlingsbegrepp för metoder och discipliner som handlar om att använda data för att bättre skapa sammanhang i data, förutse framtida utveckling och ta fram bättre beslutsunderlag.

    Global energiförbrukning

    Det globala energisystemet förändras

    Det globala energisystemet genomgår snabba förändringar som drivs av ett växande behov av energi. Fyra energitrender påverkar utvecklingen.

    Läs fler artiklar om Digital Utility 3.0
    • Teman
      • Automation
      • Big Data & Analytics
      • Cloud
      • Förändringsledning
      • Internet of Things
      • IT-utveckling och lösningar
      • Persondata | GDPR
      • Säkerhet
    • Manufacturing
      • Datadriven produktion
      • Digital transition
      • Processoptimering
      • Robotar
      • Supply Chain Management
    • Retail
      • Omnikanal
      • Marketing
      • Enabling employees
      • E-commerce
      • Kundlojalitet
      • IT-utveckling och lösningar
      • Kundupplevelse
      • Retailtrender
    • Utility
      • Utility som handelsvara
      • Från mätare till människa
      • Digital Utility 3.0
      • Om TransformationTools
      • SE DK NO
      • TransformationTools
      • Så lyckas du med digital marknadsföring
      • 20. maj 2018
      • Förändringsledning
      • Marketing

      Så lyckas du med digital marknadsföring

      Mikkel Kruse1

      Digital marknadsföring slår traditionell marknadsföring med hästlängder. Foto: Getty Images.

      Mikkel Kruse Mikkel Kruse
      Om Mikkel Kruse

      Director, Marketing & Communications, EG A/S

      Kontakta och följ Mikkel Kruse

      Utvalda

      Blogg: Så blir kundnöjdhet ett strategiskt fokus inom din verksamhet

      Av: Mikkel Kruse

      Kundetilfredshed

      Blogginlägg: Så knäcker du koden till kallförsäljning

      Av: Mikkel Kruse

      Så lyckas du med kallförsäljning

      Digital marknadsföring är en nödvändighet

      Av: Mikkel Kruse

      Mikkel Kruse4

      Se allt av Mikkel Kruse

      Den digitala transformationen har nått företagens marknadsavdelningar, även EG. I den här artikeln ger Mikkel Kruse, Director Marketing & Communications Director på EG, receptet på hur man lyckas - och vad man ska undvika för att misslyckas med digital marknadsföring.

      Digital marknadsföring är ett måste för den moderna och kundorienterade verksamheten. Förutom att minska kostnaderna för det inledande säljarbetet blir det möjligt för din verksamhet att möta kunderna där de befinner sig. Alltså: plattformarna där kunden föredrar att inhämta sin information. Dessutom kan du följa kundens resa mot ett köpbeslut och understötta denna resa med rätt information vid rätt tidpunkt och plats.

      Vägen mot digital marknadsföring behöver inte vara krånglig. Det handlar om att sätta upp mål och ta fram en bra plan. När målet är definierat med rätt KPI:er och planen är framtagen handlar det om att välja de digitala verktygen som understöttar processen på det bästa, billigaste och enklaste sättet. I mitt blogginlägg "Digital Marketing is a Must" har jag hävdat att digital marknadsföring är en bra idé. Nu vill jag dela med mig av hur vi på EG inledde den digitala transformationen.

      Resan mot digital marknadsföring

      När jag själv, för EG:s räkning, tog fram en marknads- och kommunikationsstrategi var målet var att skapa ett närmare och dialogbaserat förhållande med kunderna och naturligtvis att skapa fler kvalificerade leads. Därför valde vi att gå från en kostsam och traditionell eventbaserad marknadsstrategi till digital marknadsföring, baserat på en idé om att producera aktuellt och relevant innehåll för våra specifika och vitt skilda målgrupper på ett antal sites.

      I praktiken har vi uppgraderat våra befintliga hemsidor: eg.se, eg.no och eg.dk. Vi har även etablerat TransformationTools, en ny plattform som riktar sig till beslutsfattare inom den privata sektorn i Sverige, Norge och Danmark samt plattformen SamfundsDesign.dk som riktar sig till offentliga beslutsfattare och fackliga roller i Danmark. De enskilda sidorna understöttas av sidor och grupper på Facebook och LinkedIn. Användarnas aktiviteter spåras för att säkerställa innehållets relevans och resan de gör på de enskilda plattformarna.

      På så sätt har vi sammanställt en meny med olika kanaler och verktyg som tillsammans stöder vår innehållsstrategi och inte minst följer kundens resa mot köpbeslutet.

      Eftersom vi inte hade en manual för digital marknadsföring tidigare så har vi skaffat oss ett antal erfarenheter längs med vägen som jag skulle vilja dela med mig av. 

      Bygg en stabil grund

      Även om du snabbt kan komma igång är det viktigt att bygga en stark och stabil grund från början. Du måste vara omsorgsfull med att välja de sociala medierna du vill använda och spendera den nödvändiga tiden på att bygga dina egna webbplatser för att understötta strategin. I detta sammanhanget är det också avgörande att definiera de involverade människornas roller och ansvarsområden så att alla vet vad de förväntas bidra med. På EG såg vi till exempel att sälj och marknad skulle komma närmare varandra och vår innehållsstrategi krävde att produktcheferna involverades i högre utsträckning än tidigare, eftersom de nu måste bidra med sin branschkunskap till artiklar, whitepapers m.m.

      Kom ihåg: First things first

      En annan intressant upplevelse är att vi var så glada över vår nya digitala marknadsstrategi att vi i början lanserade för många parallella projekt. Vi ville komma igång och skriva, publicera och skicka ut nyhetsbrev och content loops när vi hade har rätt organisatorisk och teknisk setup.

      Men denna drivkraft att hela tiden skapa nytt pressar inte bara organisationen utan också kunderna, eftersom det finns gränser för hur mycket man kan producera och konsumera på kort tid. Detta är kopplat till den tredje viktiga erfarenheten: Digital marknadsföring lever sitt eget liv.

      Digital marknadsföring har längre livslängd 

      När vi väl kom igång upptäckte vi att behovet av nytt innehåll var mindre än vad vi trott. Våra kunder var inte mer nöjda över att ta emot tjugo mailutskick istället för åtta. Samtidigt kunde vi se att flera av de kampanjer som vi lanserade digitalt hade en längre livslängd än den traditionella och mer analoga marknadsföringen. Även efter ett onlinevent besöker deltagare eller helt nya kunder våra webbplatser för att ta del av webinars. Relevant innehåll delas på nytt på läsarnas egna plattformar eftersom de får tid att läsa texterna eller titta på videoklippen i sin egen takt.

      Återanvändning och återaktivering är meningsfullt

      Under resan har vi också lärt oss att det är okej att återanvända bra innehåll och bra kampanjer. Även om genomslagskraften på nätet är stark så är det svårt att träffa relevanta mottagare första gången. Relationen mellan avsändare och mottagare är extremt asynkron i både tid och rum. Första gången kampanjen visas i den avsedda mottagarens flöde kan de vara på semester eller upptagen medan den återaktiverade kampanjen kommer att få genomslag på rätt tid och plats - mitt under kundens köpprocess. Lyckligtvis är återanvändning och återaktivering av kampanjer i en digital värld också mycket billigare än återkommande fysiska events eller fysiska kampanjer. Kostnaden för att trycka på "skicka" är minimal andra gången jämfört med första gången.

      Stötta medarbetarna som vill vara med på resan

      Övergången från traditionell till digital marknadsföring har också varit utmanande för de anställda och ställt höga krav på ledningen. Gamla rutiner skulle avvecklas och det uppstod behov av nya kompetenser. En viktig erfarenhet är att ledningen måste backa upp medarbetarna så att de har möjlighet att hantera sina nya roller och uppgifter. Det är bäst att fokusera på att utbilda de anställda som vill vara med på resan.

      Digital marknadsföring med hjärta och hjärna

      Sist men inte minst är det värt att komma ihåg att de kanaler och metoder som du väljer ska överensstämma med verksamhetens hjärta och själ. Om man, liksom vi på EG, fokuserar på dialog, kunskapsdelning och branschkunskap lönar det sig inte med flashiga och oetiska lösningar. När byråerna ringer upp oss för att erbjuda så kallade "färdigbyggda" lösningar är det därför viktigt att behålla metoderna som stämmer överens med sina egna värderingar och sin egen värdekedja samt beteende och önskemål hos målgrupperna. Många verktyg och metoder bidrar till att samla in många kontakter utan åtskillnad av hur många av dessa kontakter som faktiskt kan bli kvalificerade leads och framförallt leda till nära samarbeten i framtiden.

       

      Läs också Mikkel Kruse första artikel: Digital marknadsföring är en nödvändighet 

      Se videon om hur Verdo skapat en enhetlig pipeline med ett digitalt tillvägagångssätt 

      Så vände Herning Folkeblad motgång till framgång med hjälp av digitalisering

      • Dela

      Håll dig uppdaterad...

      Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

      Få värdeskapande artiklar, verktyg och inspiration om hur du förankrar den digitala transformationen i din verksamhet- direkt i din inkorg. 

      Anmäl dig här:

      Digital transformation är en kamp om organisatorisk beredskap
      Artikel

      Sju goda skäl till att satsa mer på digitalisering

      Digitalisering handlar om konkreta förbättringar som skapar konkret värde för kunder och organisationer. Här får du sju skäl att börja arbeta med digital transformation....

      • Big Data & Analytics
      • Förändringsledning
      • IT-utveckling och lösningar
      • Cloud
      Anette Mellbye digital transformation
      Artikel

      Så lyckas du med transformation, innovation och långsiktig tillväxt

      Hur ska verksamheter lyckas med transformation, innovation och långsiktig tillväxt? Experten Anette Mellbye skiljer mellan digitalisering och digital transformation och ger HR ledarrollen....

      • Förändringsledning
      • IT-utveckling och lösningar
      Vad är machine learning?
      Elva steg som gör verksamheten redo för CRM
      Andra läser också
      CFO

      CFO:ns roll: Från bakåtblickande till framtidsfokuserad

      Microsoft Dynamics 365 CO-RO

      Video: Microsoft Dynamics 365 – En standardlösning som ger branschspecifika möjligheter

      Microsoft Dynamics 365

      Video: Microsoft Dynamics 365 CRM ger Verdo en enhetlig pipeline

      e-handelslösningar
      Crosswork
      TRANSFORMATIONTOOLS C/O EG SVERIGE AB
      +46 8 631 78 00
      Personuppgiftspolicy