
Om du vill att CRM ska integreras till 100 % i användarnas vardag behöver du teknologier och gränssnitt som passar ihop sömlöst. Foto: Getty Images.
Om du vill att CRM ska integreras till 100 % i användarnas vardag behöver du teknologier och gränssnitt som passar ihop sömlöst. Foto: Getty Images.
It-skribent med starkt kommersiellt fokus.
Kontakta och följ Christian P. Olsen
Teknik och möjligheter är viktigt - men investeringen är meningslös om användarna inte använder systemet. Här är vårt svar på CRM-lösningen som ger den djupaste integrationen i vardagen.
Ingen arbetar en hel dag i CRM, Outlook, Word eller Excel. Man lägger heller inte en hel arbetsdag på att leta efter kontakter i LinkedIn. Verkligheten är att vi alla ständigt byter från program till program och från plattform till plattform. En av nackdelarna med detta är att vi ofta behöver lägga tid på att överföra eller uppdatera data från ett format till ett annat. Tid som inte resulterar i annat än irritation. Därför har olika CRM-system länge varit inriktade på att utveckla och erbjuda olika integrationsmoduler. En CRM-leverantör har dock en mycket stor fördel, som nu också offensivt nyttjas.
Full integration under hela arbetsdagen
Genom att helt integrera sina CRM-appar i Dynamics AX och Office-paketet har Microsoft nyttjat möjligheten att erbjuda en fullständigt sömlös användarupplevelse och datauppdatering. Du kan spåra en hel kunddialog i Outlook. När du till exempel ringer via Skype skapas aktiviteten automatiskt i CRM, så att anteckningar från konversationen automatiskt upprättas direkt i CRM - utan att du behöver lägga tid på att flytta och uppdatera data. På grund av den djupa integrationen är all data alltid tillgänglig och uppdaterad. Och Microsoft har bara börjat.
Kommande möjligheter - LinkedIn-integration blir central
Enligt Bo Møller, Senior Solution Sales Professional, Dynamics 365 på Microsoft, arbetar man konstant med att integrera funktionaliteten mellan plattformarna. Snart förväntas det till exempel vara möjligt att skriva e-post till potentiella kunder i Dynamics och sedan spåra dem genom CRM-appen via LinkedIn. Därmed blir det möjligt att automatiskt se när någon byter jobb eller roll. Du kommer också kunna få automatiska meddelanden i Outlook med information om gemensamma kontakter på LinkedIn, något som kan öppna dörren till ett möte. En annan kommande möjlighet är att få meddelanden i sin tidslinje när en potentiell kund öppnar innehåll som delats via LinkedIn.
En annan spännande möjlighet att använda en kommande Office 365-integration för att se en sammanfattning av en persons LinkedIn-profil genom att hålla muspekaren över kontaktkortet. Detta kommer att finnas tillgängligt i hela Office-paketet, dvs. även i Skype, där det blir möjligt att se bakgrunden och eventuella gemensamma kontakter bland alla mötesdeltagare. Det ökar möjligheten till att hitta gemensamma referenser eller bakgrunder.
Har ditt CRM-system hamnat i en ond cirkel? Så vet du
Tiden då man köpte allt eller inget är förbi. Därför har Microsoft utvecklat ett brett utbud av appar som kan köpas och integreras styckvis.
• Dynamics 365 for Sales
• Dynamics 365 for Marketing
• Dynamics 365 for Customer Service
• Dynamics 365 for Field Service
• Dynamics 365 for Project Services Automation
Fördelarna är stora - och de blir ännu större
Med dessa appar och djup integration i Dynamics AX och Office-paketet har Microsoft möjlighet att erbjuda sina kunder och deras användare olika alternativ. Men ännu är hela integrationen och utvecklingen av lösningar i sin linda - skillnaden mellan Microsofts CRM-lösningar och resten av marknaden kommer sannolikt att bli ännu större under de kommande åren.
Den sömlösa integrationen mellan Office 365, CRM apps och Dynamics AX är en avgörande skillnad.
Michael Weis, Vice President för Solution Sales på EG, är ständigt i kontakt med kundmarknaden och har full koll på deras syn på CRM-lösningar.
- Det finns en mycket tydlig tendens att kunderna förväntar sig att möjligheter och teknologier ska vara fullt utvecklade. Det som verkligen intresserar dem är integration i organisationens befintliga system samt befintliga processer och arbetsflöden för medarbetare. Är det något man har lärt sig under de senaste tio åren så är det att CRM-system som inte är enkla att använda och som inte erbjuder fördelar för de som behöver dem i vardagen sällan blir lyckade. Här har Microsofts appar en mycket stor fördel. Genom integrationen med Dynamics AX och Office-paketet får organisationen och användarna ett brett utbud av tydliga fördelar som de kan använda i sin vardag. De flesta är i grunden skeptiska till förändringar, men när det går att undvika överflödiga uppgifter, såsom att föra över data från ett ark till ett annat, blir vi omedelbart mer intresserade, avslutar Michael Weis.
Se video: Så skapade Verdo en enhetlig pipeline med Microsoft Dynamics 365
Dra full nytta av CRM-investeringen
Gratis whitepaper: Elva steg som gör verksamheten redo för CRM
Anmäla dig till nyhetsbrev från oss på DXC Technology och få strategisk inspiration och praktiska förslag på hur ditt företag bäst kan utnyttja digitala möjligheter - direkt i din inkorg.
Vi på DXC har spännande erbjudanden och nyheter om våra produkter och tjänster som vi hoppas att du vill höra om via e-post. Vi kommer att använda din information för att förutsäga vad du kanske är intresserad av. Vi hanterar din data med respekt och du hittar detaljerna om det i vår integritetspolicy.
Genom att godta att DXC hanterar din data ger du oss möjligheten att tillhandahålla skräddarsytt innehåll i marknadsföringssyfte. Hanteringen av data låter DXC använda informationen om dig för att leverera det mest relevanta innehållet. Detta samtycke kan upphävas när som helst. För mer information om hur data används, vänligen se DXC:s integritetspolicy.