
Har du rustat dig inför årets julhandel? Foto: Colourbox.
Retailexpert berättar vad detaljhandeln ska tänka på för att lyckas med försäljningen i jul
Har du rustat dig inför årets julhandel? Foto: Colourbox.
Hanna Engström är redaktör för TransformationTools. Hon bevakar IT-utvecklingen inom verksamheter och har ett stort intresse för retail. Kontakta Hanna för nyhetstips och redaktionella samarbeten.
Hanna arbetar också som Marketing & Communications Specialist på EG Sverige.
Kontakta och följ Hanna Engström
Vad behöver detaljhandeln tänka på för att lyckas med julförsäljningen? Få sex tips från retailexpert Anders Trege.
Vad ska man tänka på som detaljhandlare för att lyckas med julhandeln? Vi har intervjuat Anders Trege, retailexpert på DXC.
- Black Friday slog rekord i år, men trots det har julhandeln fortfarande sin plats och det råder stor köplust bland konsumenterna. Därför gäller det att förbereda sig ordentligt, inleder Anders Trege.
Läs vidare för att ta del av sex tips som hjälper dig att lyckas med julhandeln.
1. Renodla dina flöden
Förbered dig ordentligt genom att skapa kapacitet i systemen och säkerställa korrekt grunddata. Annars riskerar du att kunderna möts av felaktiga lagersaldon och får lämna tomhänta. Detta måste stämma och kunden ska kunna få varan oavsett kanal. Du undviker också att systemen kraschar och därmed hindrar kunderna från att handla.
2. Gör det enkelt
Julstressade kunder uppskattar enkelhet, oavsett om de handlar på nätet eller i fysiska butiker. Därför är det en bra idé att ta fram träffsäkra julklappstips som är anpassade efter olika målgrupper. Detta kan du göra i digitala kanaler, såsom nyhetsbrev, men också genom att vara tydlig i de fysiska butikerna och samla passande julklappar till en viss målgrupp på samma ställe. Det är också viktigt att det är enkelt att returnera, oavsett kanal.
3. Minska köerna i butiken
Köplusten och kundströmmarna ökar under julhandeln. Underlätta betalningsflödet i fysiska butiker, t.ex. genom självutcheckning och mobila POS-terminaler. Säkerställ också att du erbjuder kundens föredragna betalmetod, det ökar sannolikheten för att köpet avslutas.
4. Satsa på din kundklubb
Se till att värva kundklubbsmedlemmar för att säkra en långsiktig relation. Detta kan du t.ex. göra genom locka med exklusiva erbjudanden inför julhandeln.
5. Kommunicera leveranstider
Under julhandeln ökar belastningen på logistiken avsevärt. Försenade leveranser kan vara irriterande, men det finns ingen annan tidpunkt under året då leveranstiden är så kritisk som julafton. Därför gäller det att vara proaktiv och kommunicera realistiska leveranstider till kunderna, även när det gäller till fysiska butiker. Annars riskerar du att de tappar förtroendet och handlar någon annanstans nästa gång.
6. Ta lärdom från Black Friday
Black Friday var ett bra träningstillfälle inför julhandeln. Nu vet du vad dina kunder visade intresse för. Betrakta julen som en andra chans att se över sortimentet och justera efter lärdomarna. Titta på informationen som du samlat in, t.ex. gällande kvalitet och storlekar.
Kostnadsfri guide: Så optimerar du kundupplevelsen
Trots att handeln gläds åt positiva försäljningssiffror under december så gäller det att se upp för baksmällan i januari. Men retailexperten menar att det finns ett botemedel.
- Även om du säljer mer i december är sannolikheten stor att kunderna nyttjar de många erbjudandena med förlängd returrätt som ofta gäller hela januari. Många beställer hem mer än vad de initialt tänkt behålla och intentionen är ofta att lämna tillbaka en stor del av köpet. Det betyder att ditt lager många gånger är ute hos kunderna. Dessa varor kan hinna bli inaktuella och du missar chansen att sälja dem till någon annan, säger Anders Trege.
- Därför behöver du fundera över konverteringen. Hur kan du vända en retur till en positiv upplevelse som löser kundens problem och genererar försäljning? Kunderna har inga incitament för att lämna tillbaka sina varor innan de måste. Kanske kan du erbjuda en rabattkod om man returnerar inom en viss tid i fysiska butiker? På så sätt fyller du på ditt butikslager, undviker kostnader för att göra varan säljbar igen och gör den tillgänglig för en annan kund som är ute och handlar julklappar i sista minuten. Du förebygger helt enkelt baksmällan, avslutar Anders Trege.
Guide: Så undviker du Out of Stock
Omnichannel Optimiser: Effektivisera din kundkommunikation oavsett kanal
Anmäla dig till nyhetsbrev från oss på DXC Technology och få strategisk inspiration och praktiska förslag på hur ditt företag bäst kan utnyttja digitala möjligheter - direkt i din inkorg.
Vi på DXC har spännande erbjudanden och nyheter om våra produkter och tjänster som vi hoppas att du vill höra om via e-post. Vi kommer att använda din information för att förutsäga vad du kanske är intresserad av. Vi hanterar din data med respekt och du hittar detaljerna om det i vår integritetspolicy.
Genom att godta att DXC hanterar din data ger du oss möjligheten att tillhandahålla skräddarsytt innehåll i marknadsföringssyfte. Hanteringen av data låter DXC använda informationen om dig för att leverera det mest relevanta innehållet. Detta samtycke kan upphävas när som helst. För mer information om hur data används, vänligen se DXC:s integritetspolicy.