
Därför handlar inte digital innovation om teknik
Att skapa innovation med digitala verktyg handlar inte om att implementera teknologiska lösningar. Istället gäller det att fokusera på kunderna, deras preferenser och hur du kan uppfylla dem.
Att skapa innovation med digitala verktyg handlar inte om att implementera teknologiska lösningar. Istället gäller det att fokusera på kunderna, deras preferenser och hur du kan uppfylla dem.
Søren Tang är journalist på TranformationTools och skriver om utvecklingen av it inom verksamheter. Søren har bland annat skrivit för tidningen M! och Central Foreningen for Stampersonel.
Kontakta och följ Søren Tang
Tekniken är inte det viktiga. Det centrala i det digitala arbetet är att ständigt ha ett tydligt kundfokus. Vi har intervjuat Jonas Skovkonge om hur man använder digitaliseringen för att transformera sin verksamhet.
Det är viktigt att poängtera att digitalisering i sig inte skapar ett värde. Det handlar om att undersöka vad dina kunder vill ha och därefter ta reda på hur du kan bistå dem.
"Undersök vad som skapar värde för dina kunder. Ta reda på vad som gör dem nöjda. Kunderna ska ha en relation till dig och din verksamhets varumärke. Det viktiga är att visa engagemang, utan att det blir alltför säljigt."
Värdeskapande framför teknik
Apple är ett av de bästa exemplena på verksamheter som har förstått vikten av kundvärde, enligt Jonas Skovkonge. När de säljer sina produkter fokuserar de på värdet och känslan som kunden får, istället för att lyfta fram hur bra tekniken är, menar han.
"Vad är egentligen en iPod? Det är 2 000 sånger som du kan ha i din ficka. När MP3-spelaren lanserades pratade man hur mycket utrymme den hade och hur kompakt den var. Men det var irriterande att behöva bläddra bland alla sångerna utan att kunna se dem. Med iPod:en fick du en överblick och möjligheten att ta med dig 2 000 låtar överallt. Det skapar ett konkret värde för kunderna och det är en lösning på ett probelm som många hade. Du behövde inte bry dig om hur många megabyte din enhet hade, utan bara trycka på play.
Men även om Apple varit riktigt duktiga på att sälja en känsla, snarare än teknik, kan de inte luta sig tillbaka och leva på gamla meriter.
"Vi ser att iPhone 7 har fått en hel del negativ publicitet. Det hänger ihop med att folk känner att Apple tjänar pengar på dem. Precis efter att iPhone 6S lanserades kom 7:an. Det är inte på grund av att tekniken i den nya modellen inte är innovativ och ny, men det fanns inte behov av en ny iPhone ännu. Detta beror inte på att tekniken inte finns där, utan på att kunderna inte har behovet ännu."
I slutändan handlar det om att använda tekniken till att göra kunderna nöjda.
"Innovation handlar om det som kunden upplever. Och det är bland annat här som den digitala biten kommer in. Genom digitala kanaler kan du skapa bättre kundinsikt och kartlägga deras önskemål. Det finns så mycket data som du kan samla in och använda för att hjälpa kunden, inte dig själv. För det kan säkert vara så att du kan samla in data som hjälper dig att öka försäljningen på kort sikt. Men i det långsiktiga perspektivet ska du överleva på det värde som dina kunder upplever att du tillför."
Anmäla dig till nyhetsbrev från oss på DXC Technology och få strategisk inspiration och praktiska förslag på hur ditt företag bäst kan utnyttja digitala möjligheter - direkt i din inkorg.
Vi på DXC har spännande erbjudanden och nyheter om våra produkter och tjänster som vi hoppas att du vill höra om via e-post. Vi kommer att använda din information för att förutsäga vad du kanske är intresserad av. Vi hanterar din data med respekt och du hittar detaljerna om det i vår integritetspolicy.
Genom att godta att DXC hanterar din data ger du oss möjligheten att tillhandahålla skräddarsytt innehåll i marknadsföringssyfte. Hanteringen av data låter DXC använda informationen om dig för att leverera det mest relevanta innehållet. Detta samtycke kan upphävas när som helst. För mer information om hur data används, vänligen se DXC:s integritetspolicy.